Den 24 maj öppnade Stockholm Creative Edition, den årliga designfestivalen som i år hölls för tredje gången. En av designveckans höjdpunkter var utställningen New Contemporary med fokus på unga formgivare, som äger rum i en av Humlegårdens fastigheter i Hagastaden.
Designfestivalen Stockholm Creative Edition hölls första gången 2021, precis i pandemins kölvatten. När den nu öppnade för tredje gången en helg i slutet av maj har den redan etablerat sig som en självklar mötesplats där formgivare och företag visar upp sina produkter för den designintresserade allmänheten. Bland årets många höjdpunkter märks framför allt utställningen New Contemporary, där formgivare som examinerats från svenska designhögskolor under de senaste fem åren visar upp sina verk i olika material och tekniker – från möbler och belysning till textilier och konsthantverk. Urvalet görs av Ulrika Kjellström Attar från Stockholm Creative Edition tillsammans med Karin Wiberg, projektledare för den årliga utmärkelsen Ung Svensk Form, samt Chandra Ahlsell och Annika Berner från Malmstens. Utställningen visades i Humlegårdens lokaler i gallerikvarteren på Dalagatan 63, där även design- och konstkollektivet Misschiefs har sin hemvist.
– Det är kul att Humlegården är så engagerade, säger Philippe Attar från Stockholm Creative Edition. Det är svårt att hitta lokaler för kulturevenemang i Stockholm, men de arbetar konsekvent med att ha kultur i sina fastigheter.
– Det är så Stockholm kan bli en mer intressant stad, fortsätter Ulrika Kjellström Attar. Vi tittar avundsjukt på andra storstäder där kulturen har en mer självklar plats i vardagen. Parallellt med New Contemporary visar Malmstens-skolan också upp årets examensarbeten i en separat utställning på Dalagatan 63.
Andreas Nobel, professor i möbeldesign på Malmstens, hyllar studenternas arbeten:
– Deras gesällprover är väldigt avancerade. Alla möbler i utställningen är ritade av designstudenterna och byggda av hantverksstudenterna. De kommer aldrig i sitt yrkesliv att kunna skapa så avancerade möbler, eftersom de skulle bli alldeles för dyra att producera. Studenterna har en hantverkskunskap som blir allt mer viktig i dag, när det finns så många tekniska hjälpmedel – genom att behärska hantverket kan de bli herrar över tekniken.
Ulrika Kjellström Attar håller med:
– Vi ser en trend i dag med små varumärken som producerar mindre serier lokalt, och säljer direkt mot kund. De går sin egen väg i stället för att arbeta med stora producenter. Och kunderna vill hellre ha unika pjäser än massproducerade saker. För unga formgivare är det en självklar målsättning att arbeta miljömässigt och socialt hållbart. Genom att producera sina möbler och hantverksprodukter lokalt av naturliga, återvunna eller upcyclade material minskar de sitt avtryck på planeten.
– Det finns ett väldigt sug efter hantverk, fortsätter Ulrika Kjellström Attar, även bland gamla företag som tänker progressivt och inte kör på i gamla hjulspår. För Stockholm Creative Edition, som initierades just när pandemin började klinga ut, är nya samarbeten och arbetsmetoder en viktig drivkraft.
– Tiden före pandemin kommer aldrig tillbaka, menar Philippe Attar. Vi befinner oss i ett nytt samhälle, där samarbeten mellan formgivare och lokala snickerier och andra småskaliga tillverkare blir allt viktigare, medan mellanhänderna mellan formgivaren och slutkunden blir mindre betydelsefulla.
Och här spelar evenemang som Stockholm Creative Edition en viktig roll. Designfestivalen utgör ett komplement till de stora mässorna, som framför allt riktar sig till stora branschaktörer inom arkitektur och inredning – och mindre mot vanliga kunder.
– För yngre formgivare är den här sortens evenemang mer intressanta, säger Philippe Attar. De skulle aldrig ha råd att ha en monter på en stor mässa. Här ligger fokuset på formgivarna, som får möta folk i ett informellt och festligt sammanhang mitt i staden.
– Det sociala mötet är otroligt viktigt, fortsätter Ulrika Kjellström Attar. För en ung formgivare är det ett avslappnat sätt att träffa både kolleger, producenter och vanligt folk. Det härliga vårvädret gör förstås också sitt till.
Ulrika Kjellström Attar berättar vad som bland annat visades i årets upplaga:
– Designern Anna von Schewen visade saker hon arbetat fritt med under pandemin, nya objekt av papper, keramik och läder som hon tagit fram i samarbete med Gärsnäs. Office of Possibilities och Norrmalms kartongfabrik ledde en workshop där man kunde tillverka en egen lampa i kartong. Och inredningsarkitekten Daniel Braconier visade en lampa som han gjort tillsammans med sin mamma Meta, som är keramiker.
Andra höjdpunkter var en utställning med finsk design på konstbokhandeln Konst-ig, den grafiska formgivaren Cathy Nordström som skapat en kollektion med Salig Studio samt Fredrik Nielsen som bjöd in till live-glasblåsning i sin hytta i Årstaberg.
– Vi vill vara en självklar plattform för oetablerade formgivare, säger Philippe Attar. Det är viktigt att Stockholm Creative Edition ligger över en helg, då den designintresserade allmänheten kan komma och titta. Det ska bli en riktig, opretentiös designfestival för alla stockholmare.
Stockholm Creative Edition ägde rum mellan den 24 till 27 maj på flertalet platser i staden. Utställningen New Contemporary visades på Dalagatan 63. Hela programmet finns på stockholmcreativeedition.com
I mötet mellan Solna och Sundbyberg finns Humlegårdens nya flaggskepp Origo. Namnet betyder mittpunkt och det är precis vad den unika kontorsfastigheten är. Huset har en inbjudande atmosfär med rum...
Nyligen publicerade Stockholms Handelskammare rapporten ”Kommer du in till kontoret idag?” som fångar synen på det nya arbetslivet och framtidens arbetsplats. Här delar Anna Kullendorff,...
Nu står det klart att omsorgsföretaget Ambea lämnar Arenastaden och flyttar till Origo, beläget i mötet mellan Sundbyberg och Solna. Här hyr bolaget cirka 2 450 kvm.