Norra Stationsgatan 93
Fastigheten erbjuder moderna kontor och concierge-tjänster. I de gemensamma ytorna finns en reception, välkomnande lounger för arbete och avkoppling, mötes- och konferensrum, gym, bistro, deli, café och en takbar för möten eller after work. Fenix erbjuder även cykelparkering samt parkeringsgarage för bil och MC med laddplatser.
Fastigheten är ursprungligen från 1970-talet och har nyligen genomgått en omfattande modernisering och utveckling. Fenix är idag en toppmodern kontorsfastighet där atmosfären präglas av en kombination av internationell och industriell känsla, med stora fönster från golv till tak och inslag av konst och inredning baserat på återvunna material. Här erbjuds flexibla kontorslokaler med generösa gemensamma ytor i entréplanet, som bland annat inkluderar en reception, restaurang, konferensanläggning samt arbetsytor och loungeområden. Serviceutbudet omfattar även conciergetjänster och tillgång till gym och cykelrum. Fenix har flera miljöcertifieringar med höga betyg, t ex BREEAM nivå Excellent och WiredScore. I samband med utvecklingen av fastigheten lades stort fokus på återbruk och klimatsmarta lösningar såsom solceller, recirkulerande duschar och ett biotoptak som gynnar den biologiska mångfalden.
Receptionen är bemannad under kontorstid och erbjuder concierge-tjänster. Här kan ni bland annat boka cykelservice, biltvätt, ordna med kemtvätt, beställa taxi, ta emot bud eller köpa take away. För att underlätta vardagen för våra hyresgäster erbjuds även flera tjänster via vår samarbetspartner Sabis, såsom inköp och skötsel av växter och snittblommor till påfyllning av frukt, service av kaffemaskiner och lokalvård. Kontakta receptionen för mer information.
I anslutning till entrén ligger Gastropol, en bistro och deli, som bjuder på en välkomnande miljö och ett gediget utbud av mat och dryck. Bistron har öppet kl. 11–14 på vardagar. Här serveras dagens lunch och en härlig a la carte. Delin har öppet kl. 08–20 och erbjuder goda smörgåsar, hälsosamma frukostar, hembakade pizzor och fräscha sallader som kan avnjutas i mysiga sittgrupper, perfekta för fika eller möten. Här finns även ett noga utvalt sortiment av delikatesser, nybakat bröd och snittblommor – perfekt att ta med sig hem efter jobbet. Högst upp i huset återfinns en takterrass med en anslutande bar som bjuder på en milsvid utsikt över staden. Takterrassen kan användas för konferenser och event såväl sommar som vinter. Boka bord här.
Fenix är belägen i dynamiska kvarter precis i mötet mellan Vasastan och det framväxande Hagastaden. Området har växt snabbt de senaste åren med många nya bostäder och arbetsplatser. När utbyggnaden av Hagastaden är helt klar kommer stadsdelen att omfatta totalt 6 000 nya bostäder och 50 000 arbetsplatser. Med Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska Institutet samt närmare 200 bolag inom life science, hälsa och tech är Hagastaden ett av världens främsta och mest expansiva innovationsdistrikt.
Kvarteret där Fenix är belägen erbjuder ett stort utbud av både restauranger, caféer och hotell, vilket gör det levande under dygnets alla timmar. Vill man handla mat, dryck eller andra nödvändigheter på lunchen eller på väg till eller från jobbet finns Coop, Hemköp, Systembolaget och apotek i närområdet. Vid Odenplan finns även ett brett utbud av butiker och service. För den konstintresserade finns mycket att upptäcka i det närliggande Stockholm Gallery District, där några av Sveriges främsta gallerier återfinns.
Självklart hittar man även gott om gym och andra träningsmöjligheter i kvarteret. Samtidigt som den urbana Hagastaden är en levande del av innerstaden så bjuder området på närhet till såväl grönska och vatten i form av Brunnsviken och Hagaparken, samt Norra Stationsparken som löper likt en grön slinga genom hela området.
Byggnaden uppfördes 1974 för industriändamål och genomgick en omfattande ombyggnation och renovering under 2020–2024, då det bland annat adderades tre våningar, byggnaden fick en ny fasad och ett atrium skapades.
BREEAM, Excellent och WiredScore, Platinum
Hyresvärden har en vald serviceleverantör för avfallshantering. De hämtar samtliga fraktioner hos hyresgästerna tre gånger i veckan. I hyresavtalet ingår hämtning av matavfall och restavfall. För övriga fraktioner tecknar hyresgästen eget avtal med för fastigheten vald leverantör. Alla hämtningar kommer att vägas för att underlätta hyresgästernas hållbarhetsredovisning.
Daglig städning görs av de gemensamma ytorna. För era ytor tecknar ni egna avtal. Ta kontakt med receptionen för att få kontaktuppgifter till bolag som redan är kontrakterade i huset.
Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler.
Huset är sprinklat och hyresgästerna ansvarar över utrymningsplan för de egna lokalerna samt för systematiskt brandskyddsarbete inom lokalen.
Humlegården ansvarar för det systematiska brandskyddsarbetet i de gemensamma ytorna samt ansvarar för att utrymningsplaner hålls uppdaterade. Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.
Humlegården Fastigheter utför kamerabevakning i enlighet med vårt berättigade intresse av att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vid frågor eller för att anmäla ärenden, vänligen kontakta vår kundservice.
Säkerheten är viktig i Fenix, därför har vi övervakad fiber samt kamerabevakning direktuppkopplat mot larmbord 24/7 via Tempest Security.
I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. För att förhindra att obehöriga tar sig in finns ett passersystem installerat.
Kamerabevakning bedrivs i Humlegårdens fastigheter med ändamålet att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Mer information finns på kameradekaler som sitter i fastighetens entréer, utrymningsvägar och garageportar. Du kan även läsa mer om kamerabevakning här.
Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.
Personuppgiftsansvarig: Humlegården Fastigheter AB (org. nr 556682–1202)
Engelbrektsgatan 1, 114 34, Stockholm
Box 5182, 102 44 Stockholm
E-post: integritet@humlegarden.se
Kundservice: anmäl ditt ärende här eller ring 08 678 92 90
I fastigheten finns parkeringsgarage med 146 platser för bilar med möjlighet att ladda elfordon samt 12 platser för MC.
Fenix är enkelt att nå, oavsett färdsätt. I fastigheten finns parkeringsgarage och cykelparkering. Strax intill stannar sju busslinjer samt Flygbussen till Arlanda. Det är promenadavstånd till Odenplan som erbjuder både tunnelbana och pendeltåg. 2028 blir de goda kommunikationerna ännu bättre, då den nya tunnelbanestationen Hagastaden slår upp sina portar strax intill fastigheten, i samband med att utbyggnaden av den gröna linjen från Odenplan till Arenastaden står klar.
Receptionen är bemannad under kontorstid och erbjuder concierge-tjänster. Här kan ni bland annat boka cykelservice, biltvätt, ordna med kemtvätt eller beställa taxi. Bud hanteras om hyresgästen har ett postserviceavtal och matbud tas emot på 93C. Receptionen hjälper även till med konferensbokningar där hyresgäster har rabatterat pris.
För att underlätta vardagen för våra hyresgäster erbjuds även flera tjänster via vår samarbetspartner Sabis, såsom inköp och skötsel av växter och snittblommor till påfyllning av frukt, service av kaffemaskiner och lokalvård. Sabis hjälper även till med event och middagar både i bistron, takbaren, delin, konferensen och på våningsplanen samt med catering i huset. Kontakta receptionen för mer information.
”Träna tillsammans på Fenix” är ett koncept som gör det möjligt för dig som hyresgäst att boka gruppträning kostnadsfritt. Träningen leds av Helena Puranen Li med följande pass:
I anslutning till entrén ligger Gastropol, en bistro och deli, som bjuder på en välkomnande miljö och ett gediget utbud av mat och dryck.
Högst upp i huset återfinns en takterrass med en anslutande bar som bjuder på en milsvid utsikt över staden. Takterrassen kan användas för konferenser, event och AW:s såväl sommar som vinter. Boka bord här.
Även i närområdet är servicen väl utbyggd med ett stort antal restauranger, caféer och affärer. Bland annat hittar du restaurangerna Rummel, Din-Din och ART endast några minuters promenad bort. Väl värda ett besök.
Vid Odenplan, som nås efter cirka fem minuter till fots, finns ett större utbud av butiker. Även övrig tänkbar service finns på bekvämt gångavstånd.
Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.
Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.
Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.
Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.
Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.
Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.
Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.
Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.
Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.
I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Sorteringen delas upp i två steg
I princip allt återvinns
Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.
Några tips när ni källsorterar
• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.
Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.
Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00
Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.
Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.
Via vårt formulär
På telefon 08-678 92 90
Via mejl till kundservice@humlegarden.se
Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.