Kontor för nya arbetssätt

Kontorets roll har varit ett hett ämne under året. Men många av trenderna var på väg redan innan corona och på Humlegården har vi utvecklat vårt erbjudande för att möta de nya behoven.

Att de flesta tjänsteföretag utfört stora delar av sitt arbete från hemmet accelererade som bekant digitaliseringen och den nya möteskulturen under 2020. Känslan har för många varit tudelad – vi har sparat åtskilliga timmar på att slippa pendling. Samtidigt saknar vi energin, kulturen, den personliga kontakten. Så vilken roll får kontoret?

”Vi ser att många värderar kontoret som mötesplats mycket högre i dag,” säger Anneli Jansson, vd på Humlegården. 

”Det är inte bara en arbetsplats med långa rader av skrivbord längre. Ytorna anpassas för att skapa fler platser som stödjer den del av arbetslivet som är mer inriktad på det sociala och kreativa utbytet. Undersökningar visar även att det finns stora behov av att fylla kontoret med lösningar för det man uppgett fungerar bättre hemma vilket är individuellt arbete. Även detta måste framtidens kontor stötta bättre.”

Hon nämner tre viktiga områden som ska flätas samman i kontoret – den digitala, sociala och fysiska miljön.

”Alla bolag har dessa tre dimensioner och som en effekt av pandemin har många tagit stora steg i sin digitaliseringsresa. Den fysiska miljön behöver möta de förändrade behov som uppstår. Det kan innebära att man disponerar lokalerna på ett annat sätt, med mer yta för samarbete och sociala aktiviteter och bättre förutsättningar för att hålla digitala möten på kontoret, samtidigt som det måste finns miljöer som är anpassade för fokuserat, individuellt arbete.”

Mer flexibla hyresavtal

Kontoret kommer att ha en viktig roll även framåt, men på ett annat sätt än tidigare.

För att möta förändrade arbetssätt har Humlegården satsat på att erbjuda smarta och flexibla kontorslösningar för såväl små som stora bolag. Möjligheten att teckna hyresavtal med kortare avtalstider är ett konkret exempel på hur man möter kunder som till exempel befinner sig i en tillväxtfas och därför söker flexibilitet i lokalfrågan.

”Vi utgår alltid från platsen när vi skapar vårt erbjudande. En viktig del av det är att ge kunderna möjlighet att dela vissa ytor – till exempel genom tillgång till co-working och konferensrum som kan användas när behovet uppstår. Vi har också konceptet Startklart, som innebär att lokalerna är helt inflyttningsklara och att alla typer av service ingår i hyran. Det finns också möjlighet att addera tilläggstjänster som förenklar vardagen ytterligare. Självklart jobbar vi även där med stor flexibilitet i avtalen, och korta uppsägningstider.”

Kontorets roll under 2021

Anneli Jansson är övertygad om att kontorets roll som energiskapare och varumärkesbärare kommer att fortgå, oavsett hur mycket vi digitaliserar våra arbetsprocesser.

”Kontoret kommer att ha en viktig roll även framåt, men på ett annat sätt än tidigare. Jag tror på kombinationen av digitalt och fysiskt, och framförallt ser vi tydligt att kontoret har stor betydelse för själva verksamheten: kultur, energi, kreativitet och att driva affären.”

Hon är inte förvånad över hur stor uppmärksamhet kontorets roll fått under året. Många av trenderna började nämligen redan ta form långt tidigare. Men vissa saker består.

”Läget och platsen är fortfarande otroligt viktigt när man letar kontor. Det ska vara enkelt att nå, gärna med cykelrum, tillgång till dusch och omklädningsrum, men också nära till service, restauranger och liv från morgon till kväll. Vi ser stora krav på ett intressant sammanhang. Människor vill träffas och jag tror alla bolag behöver energin som det sammanhanget kan ge.” 

Letar ni efter lokal? Ta del våra lediga lokaler här 

Vill du veta mer? Kontakta gärna vårt uthyrningsteam.

Lennart Öberg
Telefon: 070-678 01 89
lennart.oberg@humlegarden.se

Katarina Cygnaeus
Telefon: 070-678 15 49
katarina.cygnaeus@humlegarden.se

Annelie Liljeqvist
Telefon: 070-591 93 82
annelie.liljeqvist@humlegarden.se

Anneli Aspe
Telefon: 073-916 10 80
anneli.aspe@humlegarden.se



Relaterade artiklar

CAIA Cosmetics i storsatsning på Biblioteksgatan 29

Uppmärksammade och snabbväxande CAIA Cosmetics satsar stort på att skapa ett kontor som förmedlar varumärket. Bland över 30 lokalförslag föll valet på Humlegårdens fastighet på Biblioteksgatan 29,...

Läs mer


Vinnare av Lokalguidenpriset

Den 25 februari stod det klart att vår uthyrningschef Lennart Öberg vunnit Lokalguidenpriset 2021! Priset delas ut till en person, ett bolag eller uthyrningsteam som sätter kunden i centrum. Och är...

Läs mer


Humlegården presenterar stabilt resultat

Under 2020 har vi förbättrat våra nyckeltal och stärkt vår kreditvärdighet. Trots pandemins effekter ser vi tillbaka på ett starkt år. Det är frukterna av en stark kundportfölj, en bra positionerin...

Läs mer