Tegeluddsvägen 11–13
13 våningar högt tronar denna kontorsfastighet med attraktiv adress på Gärdet. Fastighetens huvudentré vetter mot Tegeluddsvägen och leder in till en ljus och härlig atriumgård i fyra våningar. En samlingsplats i hjärtat av huset där människor möts och umgås. Fastigheten är i mycket gott skick och håller en hög standard.
Den lägre delen av byggnaden är belägen kring en ljusgård, vilket ger ljusa och attraktiva lokaler i hela byggnaden. Kontorslösningarna som ursprungligen var dubbelkorridorsystem består idag av en blandad lösning av skilda kontorsrum och öppna kontorsytor med stor flexibilitet. I inredningen ingår vit marmor i gemensamma ytor, heltäckande mattor i kontorsytor och glaspartier av ask.
Fastigheten är utrustad med fjärrvärme, en egen kylanläggning och optofiber. Kontorsytorna kyls via kylbafflar på varje plan, och processkyla finns för maskinrum och datahallar. Ett dieselaggregat för reservkraft säkerställer driftsäkerheten. Även den utvändiga markanläggningen håller en mycket hög standard.
Byggnaden uppfördes som nytt huvudkontor för Länsförsäkringar, som fortfarande sitter kvar í huset, mellan 1988–1993.
I oktober 2010 tilldelades fastigheten ett intyg på att den bedömts enligt systemet Miljöklassad Byggnad och erhållit det sammanvägda betyget Silver. Miljöklassad Byggnad är ett unikt svenskt klassningssystem för att skapa bättre miljö, hälsa och energi. Systemet har tagits fram av svenska experter och forskare i samarbete med företag i bygg- och fastighetssektorn. Miljöklassningssystemet ger en helhetsbild av hur byggnaden fungerar och är ett hjälpmedel för att spara energi, människors hälsa och miljön. Systemet kan användas på både befintliga byggnader och i planeringsskedet. Vid klassningen kontrolleras energi, inomhusmiljö och kemiska ämnen i byggnaden.
BREEAM In-Use
Byggnad: Very Good
Förvaltning: Very Good
För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.
Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.
Hyresgästen ansvarar själv för avfallshanteringen i fastigheten.
Hyresgästen ansvarar själv för städningen i fastigheten.
Lokalernas belysningar justeras genom strömbrytare, rörelsesensorer och/eller tidkanal. Temperatur justeras via rumsreglering. Medan ventilation styrs av Humlegården via tidkanal.
Ventilationen styrs av tidkanal eller närvarogivare. Närvarogivare reglerar ventilationsflöde, kyla och värme i sekvens för att uppnå inställd temperatur via kylbafflar och fönsterapparater.
Hur du upplever temperaturen på kontoret beror på flera olika faktorer. Med hjälp av några tips kan du enkelt och effektivt förbättra klimatet och inomhustemperaturen under vinterhalvåret.
På kontoret kan du behovsstyra värmen och ventilationen i vissa av våra fastigheter. Ett tips är att se till att alla termostater är påslagna och rätt anpassade utifrån årstid. Tänk på att minimera driften nattetid och helger när kontoret är tomt. Tänk också på att element och fönsterapparater behöver stå luftigt för att kunna värma rummen effektivt. Undvik att täcka för eventuella ventiler på fönsterbrädor eller ställa saker framför element.
Här kan du ladda ner Stockholm Stads "Klimatsmart på kontoret" med ännu fler tips på hur du gör medvetna val på jobbet och i din vardag. Ladda ner Klimatsmart på kontoret.
Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler, inklusive utrymningsplan, återsamlingsplats och brandlarm.
Hyresgästen ansvarar för brandlarmet, heltäckande brandlarm samt talande utrymningslarm.
Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus. Inom hyresgästens egna lokaler ansvarar man för att uppdaterad utrymningsplan finns samt att systematiskt brandskyddsarbete genomförs.
Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.
Vi har högsta prioritering att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00, telefonnummer: 08 678 92 90. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.
Ansvaras av hyresgästen.
Hyresgästen ansvarar själv för parkeringen i huset, tillträde till garage finns.
Det finns även cykelparkering och omklädningsrum i fastigheten.
Huset är beläget nära Gärdets tunnelbanestation som på några minuter tar dig in till Stockholm city. Härifrån går det även bussar som smidigt tar dig vidare in mot stan.
I huset finns en lunchmatsal och ett kafé.
Tillgängligheten i huset.
Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.
Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.
Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.
Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.
Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.
Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.
Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.
Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.
Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.
I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Sorteringen delas upp i två steg
I princip allt återvinns
Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.
Några tips när ni källsorterar
• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.
2022 | 2023 | 2024 | |||
Elanvändning (MWh): ** | 1 285,5 | 1 346,6 | 1 346,6 | ||
Fjärrvärme (MWh): | 1 061,1 | 1 176,9 | 1 146,9 | ||
Fjärrkyla (MWh):*** | |||||
Vatten (m3): | 6 450 | 8 442 | 5 083 | ||
Avfall (kg):* | 11 369 | 7 335 | 0 | ||
** Exklusive hyresgästel
*** Fastigheten har egen kyllösning
* Hyresgästen ansvarar själv för avfallet
Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.
Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00
Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.
Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.
Via vårt formulär
På telefon 08-678 92 90
Via mejl till kundservice@humlegarden.se
Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.