Solna Strandväg 1–7, Torggatan 13–15, Tritonvägen 9–15
Bara ett stenkast från Bällstaviken i Solna ligger denna kontorsfastighet om 20 000 kvadratmeter. Fastigheten utgörs av två huskroppar som tillsammans är utformade som en åtta. Den ena byggnaden uppfördes 1951 och den andra 1960. Byggnaden som ligger i suterräng har sex våningsplan som vetter mot Solna Strandväg och fem mot Torggatan. I källarplanet finns garage, förråd och tekniska utrymmen.
Byggnaden är uppförd med pelarkonstruktion vilket innebär att lokalerna är mycket flexibla. Största våningsplanet har en area om cirka 4 500 kvadratmeter vilket gör att det går att få stora sammanhängande kontorslokaler. Varje våningsplan kan dessutom delas i flera mindre kontor. Inom väggarna här ryms allt från cellkontor till öppna landskap. Till fastigheten finns två huvudingångar, Solna Strandväg 3 och Torggatan 15, dessutom finns en mindre ingång via Tritonvägen. Flera av lokalerna nås via båda huvudingångarna vilket är perfekt för hyresgäster som önskar fler än en entré. Här finns också en lastkaj och flera lasthissar vilket förenklar godshanteringen in till kontoren betydligt.
Den ursprungliga fastigheten byggdes 1951 och är en del av den expansiva efterkrigstiden, då området började växa fram som en central del av Stockholmsregionens industriella landskap. Byggnaden speglar dåtidens funktionalistiska arkitektur med rena linjer och praktiska, rymliga ytor. 1960 uppfördes den andra byggnaden som tillhör samma fastighet. Under åren har huset genomgått moderniseringar för att möta morgondagens krav. Idag erbjuds här kontorslokaler som kombinerar historiska detaljer med modern teknik och bekvämligheter. Humlegården förvärvade fastigheten i december 2010.
BREEAM In-Use
Byggnad: Very Good
Förvaltning: Good
För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.
Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.
Varje fastighet har ett soprum med olika sorteringsmöjligheter. I vissa hus är utrymmet begränsat, vilket innebär att det inte alltid finns plats för kärl för alla typer av avfall. I den här fastigheten sorteras avfallet så här:
Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Matavfall i huset
Vi hämtar matavfall i ert hus. Påsar kan ni beställa exempelvis från www.sansac.se. Observera att det är bara papperspåsar som ska användas och att de finns i olika storlekar. Viktigt är också att informera er personal och städentreprenör om hur sorteringen ska skötas.
För att upprätthålla en ren och trivsam miljö i fastigheten sker regelbunden städning och underhåll av entréer, hissar, trapphus och soprum.
Entréer och hissar* |
2 gånger/vecka |
1/4–31/10 |
Entréer och hissar* |
3 gånger/vecka |
1/11–31/3 |
Trapphus |
1 gång/vecka |
|
Soprum |
1 gång/vecka |
|
Maskinsopning av garage** |
4 gånger/år |
februari |
*1/10–30/4 ligger torkmattor i entréerna.
**Maskinsopning av garage sker 4 gånger/år i februari, maj, september och november. Humlegården meddelar hyresgästerna cirka en vecka i förväg.
Ventilation sker via fläktar på taket som förser fastigheten med luft. Kyla via kylbafflar som sitter i lokalerna.
Hur du upplever temperaturen på kontoret beror på flera olika faktorer. Med hjälp av några tips kan du enkelt och effektivt förbättra klimatet och inomhustemperaturen under vinterhalvåret.
På kontoret kan du behovsstyra värmen och ventilationen i vissa av våra fastigheter. Ett tips är att se till att alla termostater är påslagna och rätt anpassade utifrån årstid. Tänk på att minimera driften nattetid och helger när kontoret är tomt. Tänk också på att element och fönsterapparater behöver stå luftigt för att kunna värma rummen effektivt. Undvik att täcka för eventuella ventiler på fönsterbrädor eller ställa saker framför element.
Här kan du ladda ner Stockholm Stads "Klimatsmart på kontoret" med ännu fler tips på hur du gör medvetna val på jobbet och i din vardag. Ladda ner Klimatsmart på kontoret.
Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler, inklusive utrymningsplan, återsamlingsplats och brandlarm.
Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus. Inom hyresgästens egna lokaler ansvarar man för att uppdaterad utrymningsplan finns samt att systematiskt brandskyddsarbete genomförs.
Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.
Humlegården Fastigheter utför kamerabevakning i enlighet med vårt berättigade intresse av att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vid frågor eller för att anmäla ärenden, vänligen kontakta vår kundservice.
I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. För att förhindra att obehöriga tar sig in finns ett passersystem installerat.
Kamerabevakning bedrivs i Humlegårdens fastigheter med ändamålet att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Mer information finns på kameradekaler som sitter i fastighetens entréer, utrymningsvägar och garageportar. Du kan även läsa mer om kamerabevakning här.
Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.
Personuppgiftsansvarig: Humlegården Fastigheter AB (org. nr 556682–1202)
Engelbrektsgatan 1, 114 34, Stockholm
Box 5182, 102 44 Stockholm
E-post: integritet@humlegarden.se
Kundservice: anmäl ditt ärende här eller ring 08 678 92 90
I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.
Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.
Parkando hanterar, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38
Hyresgäster har tillgång till cykelparkering utomhus och inne i garaget.
Kommunikationerna för bilburna är perfekta med nära anslutning till Huvudstaleden som i sin tur ansluter till E4. Bromma Flygplats nås efter några minuter med bil.
Solna strands tunnelbanestation nås efter bara någon minut. Från Sundbybergs station avgår pendeltåg, fjärrtåg, tvärbana och tunnelbana. Flera busslinjer trafikerar i området.
I Solna strand finns ett flertal cykelvägar som är uppskattade av många.
Mellan maj och oktober kan man även pendla med elhybridbåten M/S Hamnskär. Båten trafikerar sträckan: Riddarholmen – Lilla Essingen – Stora Essingen – Alviks Strand – Hornsbergs Strand – Solna Strand, och är gratis för våra hyresgäster. Tidtabell pendelbåt 2024.
Servicegraden i Solna strand är hög. Här finns det ett stort och varierat utbud av lunchrestauranger. I området finns frisör, bageri, olika former av träningsmöjligheter, naprapat och Pressbyrån. Bara minuter bort ligger Solna respektive Sundbyberg centrum där all annan tänkbar service och handel finns. I fastigheten finns även omklädningsrum och dusch för den som vill fräscha upp sig under dagen.
I vår broschyr om Solna strand kan du läsa mer om vad området har att erbjuda vad gäller t ex restauranger, friskvård och framtidsplaner.
Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.
Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.
Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.
Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.
Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.
Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.
Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.
Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.
Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.
I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Sorteringen delas upp i två steg
I princip allt återvinns
Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.
Några tips när ni källsorterar
• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.
2022 | 2023 | 2024 | |||
Elanvändning (MWh): ** | 235,6 | 254,9 | 234,0 | ||
Fjärrvärme (MWh): | 1 122,6 | 1 124,7 | 1 135,4 | ||
Fjärrkyla (MWh): | 137,6 | 331,3 | 341,5 | ||
Vatten (m3): | 2 202 | 3 978 | 2 973 | ||
Avfall (kg):* | 15 320 | 15 870 | 11 537 | ||
** Exklusive hyresgästel
* Exklusive hushållsavfall
Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.
Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00
Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.
Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.
Via vårt formulär
På telefon 08-678 92 90
Via mejl till kundservice@humlegarden.se
Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.