Landsvägen 30
Strategiskt beläget på Landsvägen 30 ligger fyrstjärniga Grow Hotel och den moderna restaurangen Norobata – ett efterlängtat tillskott i ett område med stor efterfrågan på övernattningsmöjligheter. Hotellet ligger i gränslandet mellan Solna och Sundbyberg och erbjuder gäster en unik upplevelse i en expansiv stadsdel.
Grow Hotel erbjuder 176 välplanerade rum och studios med fönster från golv till tak, samt en hälsoavdelning med gym och bastu för hotellets gäster. Operatör är Time Hotel Group och hotellet ingår i Best Western Hotels & Resorts. I gatuplanet fungerar lobbyn och restaurangen som ett inbjudande vardagsrum. Norobata, ett unikt restaurangkoncept skapat exklusivt för Grow Hotel, erbjuder en nordisk tolkning av det japanska robataköket, där råvaror grillas på hög värme över kol av japansk vitek. Här finns även en välkomnande uteservering på innergården och en köksträdgård med odling för hotellets eget bruk. Klicka här om du vill boka ett hotellrum eller bord i restaurangen.
Humlegården har under de senaste åren gjort flera satsningar i det stråk som sträcker sig från Swedbanks HQ i Sundbyberg till Grow Hotel i Solna. Här finns inte bara moderna kontorslösningar, utan även utmärkta kommunikationer, ett brett utbud av närservice och välbesökta restauranger som skapar liv och rörelse från tidig morgon till sen kväll.
BREEAM In-Use
Byggnad: Very Good
Förvaltning: Excellent
För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.
Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.
Värme och kyla
Byggnaden värms och kyls via tilluft och det är golvvärme i badrummen. Ventilationen är alltid igång med ett grundflöde och forceras när rummen är i bruk med möjlighet till individuell styrning i rummen.
Solskyddsgardiner
Funktionen för de utvändiga rullgardinerna är att begränsa värmen från solinstrålningen i lokalerna och ge en jämnare inomhustemperatur. Gardinerna går ner automatiskt när solinstrålningen når en viss nivå och går sedan upp när solinstrålningen minskar. Styrningen har en fördröjning för att inte gå upp och ner hela tiden t.ex. vid ett passerande moln. I vissa fall går de även upp på grund av hård vind eller regn. Som bländskydd ska invändiga gardiner användas.
Belysning
Belysning i lokalerna är energisnål LED- belysning. Belysning i hotellrummen aktiveras med nyckelkortet, belysningen i korridorerna är alltid igång. Utebelysningen styrs av skymningsrelä.
Hissar
Hissarna är destinationsstyrda för att få så effektiv användning som möjligt. I en destinationsstyrd hiss anger du på displayen i hisshallen till vilket plan du vill åka innan du kliver in hissen. Observera att du måste välja den hissen som anvisas. Det går inte att välja plan i hissen. Om du åker fel eller ändrar dig måste du kliva ur hissen och trycka på rätt plan på displayen i hisshallen.
Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler, inklusive utrymningsplan, återsamlingsplats och brandlarm.
Hyresgästen ansvarar för det Systematiska brandskyddsarbetet i sina lokaler. Kontakta brandskyddsansvarig för att ta del av brandskyddspolicyn. Vid en utrymning återsamlas personal, boende- och restauranggäster vid torget på andra sidan Landsvägen. Receptionen och Räddningstjänsten samverkar så att information når ut till återsamlingsplatsen så fort som möjligt.
Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus.
Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.
I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.
Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.
Parkando hanterar, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.
För besöks- och dagparkering av bil finns P-hus Solna strand strax intill Grow.
Välkommen att kontakta Parkando:
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38.
Besöksparkering för MC sker utanför Röntgenvägen 2. Anmälan ska ske i receptionen på Röntgenvägen 2. I P-hus Solna strand går det inte att dagparkera med MC.
Utomhusparkering för cyklar finns intill byggnaden.
Parkering för rörelsehindrade finns uppmärkta i P-hus Solna strand samt vid Elektrogatan 4 och vid Elektrogatan 10.
Kollektivtrafik
Från Solna strands tunnelbanestation tar det några få minuter att promenera till Grow Hotel och från Sundbybergs station, där pendeltåg, tvärbana, tunnelbana och mälarbanan avgår, tar det inte mer än sju minuter till fots. I området trafikerar dessutom ett flertal busslinjer samt Flygbussarna.
Cykel
Till Solna strand är det också enkelt att ta sig med cykel. För tips om lämpliga cykelvägar, klicka här.
Pendelbåt
Mellan maj och oktober kan man även pendla med elhybridbåten M/S Hamnskär. Båten trafikerar sträckan: Riddarholmen – Lilla Essingen – Stora Essingen – Alviks Strand – Hornsbergs Strand – Solna Strand. Humlegårdens hyresgäster reser gratis mot uppvisande av båtkort, som hämtas i Circles reception i Stora Blå, Röntgenvägen 2, eller på restaurang Villa Wera. Här kan du ta del av den aktuella tidtabellen: Tidtabell pendelbåt 2024.
Taxi
Taxistopp finns på Elektrogatan 4. Taxi får även köra fram till Elektrogatan 6, 8 och 10.
Lånecyklar
Humlegården har lånecyklar som man kan få låna gratis under kontorstid. Dessa står uppställda vid Röntgenvägen 2 och nyckel kvitteras ut i receptionen på samma adress.
Restauranger
I Solna finns över 20 restauranger, från fräsch street food till affärslunch. Ett av områdets unika restauranger är Norobata, beläget i Grow Hotel, som erbjuder en nordisk tolkning av det japanska robataköket, där råvaror grillas över kol av japansk vitek. Under sommarhalvåret kan lunchen avnjutas på den rymliga uteserveringen på hotellets innergård. I Grow, fastigheten strax intill ligger restaurang K-märkt som är öppet under kontorstid och erbjuder både frukost och lunch samt ett trevligt café. På K-Märkt är det även möjligt att köpa med matlådor, smörgåsar eller beställa catering.
Träning
I fastigheten finns gym, bastu och omklädningsrum på plan 1, för dig som cykelpendlar till jobbet eller passar på att träna i anslutning till kontoret. Utegym finns beläget vid ekbacken intill Grow och det finns bra löparrundor i närområdet.
Närservice
I Solna strand hittar du Pressbyrån, frisörer, bensinstation, tobaksaffär samt skrädderi och kemtvätt. Det är nära till Sundbybergs centrum, Solna centrum och Mall of Scandinavia. Vid det intilliggande Solna Business Park finns ICA Maxi.
Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.
Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.
Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.
Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.
Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.
Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.
Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.
Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.
Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.
I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Sorteringen delas upp i två steg
I princip allt återvinns
Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.
Några tips när ni källsorterar
• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.
2022 | 2023 | 2024 | |||
Elanvändning (MWh): ** | 83,4 | 83,3 | 83,0 | ||
Fjärrvärme (MWh): | 426,8 | 475,1 | 523,4 | ||
Fjärrkyla (MWh): | 99,2 | 89,8 | 115,8 | ||
Vatten (m3): | 6 025 | 7 219 | 7 678 | ||
Avfall (kg):* | |||||
** Exklusive hyresgästel
* Exklusive hushållsavfall
Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.
Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00
Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.
Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.
Via vårt formulär
På telefon 08-678 92 90
Via mejl till kundservice@humlegarden.se
Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.