Fastighet Stenhöga 4, Grow

Elektrogatan 2–10, Cirkusgränd 10 (garage och godsmottagning)

Om fastigheten

I mötet mellan Solna och Sundbyberg finns vår kontorsfastighet Grow. Det är en arbetsplats för dig som söker något mer än bara en arbetsplats. Förutom toppmoderna kontorslokaler om 25 000 kvm erbjuder huset även generösa takterrasser i olika nivåer och ett stort cykelgarage. I entréplanet ligger restaurang K-Märkt med god och hållbar mat på menyn samt en solig uteservering under sommarhalvåret. Mellan husen har vi skapat levande mötesplatser med gröna stråk och utegym.

Lokaler

I Grow står mötet mellan människor och flexibilitet för verksamheterna i centrum. Här lyser de långa korridorerna med sin frånvaro. Genom innovativa planlösningar, stora ljusinsläpp, utblickar åt flera håll och gröna takterrasser skapas en trivsam miljö. Omsorg om detaljerna och satsningen på gedigna material bidrar till en hållbar, attraktiv och funktionell miljö. Ett exempel är fasadens handgjorda tegel som murats upp på plats. Arkitekter är de prisbelönta Tham & Videgård.

Området

Humlegården har under de senaste åren gjort flera satsningar i det stråk som sträcker sig från Swedbanks HQ i Sundbyberg till Grow i Solna strand. Här erbjuds moderna kontor, utmärkta kommunikationer, fyrstjärniga Grow Hotel, närservice och välbesökta restauranger, som skapar liv och rörelse från tidig morgon till sen kväll.

Historik

Hösten 2016 var det dags för byggstart och sommaren 2019 öppnades äntligen dörrarna till nybyggda Grow. Platsen blev snabbt en eftertraktad adress för moderna företag. Här finns bland annat Arbetsförmedlingens huvudkontor som, med sina 1 200 medarbetare, är den största hyresgästen.

Fakta om fastigheten

  • Adress: Elektrogatan 2–10, Cirkusgränd 10 (garage och godsmottagning)
  • Område: Solna strand
  • Kommun: Solna
  • Area: 25 000 kvm
  • Byggår: 2019
  • Ursprunglig arkitekt: Tham & Videgård
  • Miljöcertifiering:

    BREEAM In-Use 
    Byggnad: Excellent
    Förvaltning: Excellent

Fastighetsfiber

För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.

Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.

Återvinning

Återvinning

Respektive hyresgäst har särskilda överenskommelser med Humlegården om avfallshanteringen. Fastighetens miljörum ligger på nedre källarplan vid godsmottagningen. Avfall sorteras i minst följande fraktioner:

  • hushållsavfall från pentry
  • grovsopor
  • matavfall
  • wellpapp
  • plast
  • metall
  • glas färgat och ofärgat
  • lysrör
  • batterier
  • glödlampor
  • lågenergilampor
  • mindre elskrot.

Returpapper tecknar respektive hyresgäst eget avtal om hämtning.

Matavfall i huset
Vi hämtar matavfall i ert hus. Påsar kan ni beställa exempelvis från www.sansac.se. Observera att det är bara papperspåsar som ska användas och att de finns i olika storlekar. Viktigt är också att informera er personal och städentreprenör om hur sorteringen ska skötas.

Rökning

Rökning är ej tillåten i fastigheten.

Ta del av våra riktlinjer kring rökning här.

Städning och underhåll

Klimat

Klimat och teknik

Värme och kyla
Byggnaden värms med radiatorer och ventileras och kyls med centralt temperad luft via de vita ”tallrikarna” i taket. Dessa ger under kontorstid ett grundflöde med luft som ökas succesivt vid närvaro i rummet och om temperaturen i rummet stiger. Ventilation är i gång 07.00–18.00 men startas upp automatisk vid arbete på övrig tid.

Solskyddsgardiner
Funktionen för de utvändiga rullgardinerna är att begränsa värmen från solinstrålningen i lokalerna och ge en jämnare inomhustemperatur. Gardinerna går ner automatiskt när solinstrålningen når en viss nivå och går sedan upp när solinstrålningen minskar. Styrningen har en fördröjning för att inte gå upp och ner hela tiden t.ex. vid ett passerande moln. I vissa fall går de även upp på grund av hård vind eller regn. Som bländskydd ska invändiga gardiner användas.

Belysning
All belysning i lokalerna är energisnål LED belysning. Det finns många olika belysningstyper i kontoret och hur man tänder och släcker varierar mellan rummen. På varje våningsplan vid huvudtrapphuset är en central tänd-/släckknapp placerad. Vid aktivering möjliggörs reglering av ljusnivåer på våningsplanet. Sista personen släcker belysning på våningsplanet genom att trycka på tryckknappen vid huvudtrapphuset.

De långsmala lysrörsarmaturerna över skrivbordsplatserna (längs fasaderna) är programmerade för att hålla en bestämd jämn ljusnivå och justerar automatisk ljusstyrka efter solinstrålning. När till exempel solskyddsgardinerna går ner höjs ljusnivån. När siste person lämnar en yta regleras ljusstyrkan ner men släcks inte helt.

De större mötesrummen som har en rund strömbrytare har fyra förprogrammerade belysningslägen med olika ljusnivåer, en för varje knapp. De mindre mötesrummen med återfjädrande strömbrytare har en funktion där ett tryck tänder/släcker och ljusnivån sedan regleras genom att hålla inne knappen. Korridorer tänds upp automatiskt när planet tänds upp.

Hissar
Hissarna är destinationsstyrda för att få så effektiv användning som möjligt. I en destinationsstyrd hiss anger du på displayen i hisshallen till vilket plan du vill åka innan du kliver in hissen. Observera att du måste välja den hissen som anvisas. Det går inte att välja plan i hissen. Om du åker fel eller ändrar dig måste du kliva ur hissen och trycka på rätt plan på displayen i hisshallen.

Solceller
Byggnadens högsta tak är försedda med solceller som bidrar med el till byggnaden. Elproduktionen motsvarar full laddning till cirka 40 elhybridbilar per dag.

Brand

Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar det systematiska brandskyddsarbetet i sina egna lokaler.

Hela byggnaden är skyddad med sprinkler i händelse av brand och det finns även ett utrymningslarm i byggnadens gemensamma ytor. På utvalda ställen sitter utrymningsplaner där ni kan se de närmaste utrymningsvägarna och återsamlingsplats. I utrymningstrapphusen finns utrymningsplatser om du har svårt att ta dig ner för trappen. Tryck på anropsknappen och invänta hjälp. Respektive hyresgäst ansvarar för det Systematiska brandskyddsarbetet i sin lokal. Levande ljus är ej tillåtet i byggnaden.

Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus.

Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.

Säkerhet

Humlegården Fastigheter utför kamerabevakning i enlighet med vårt berättigade intresse av att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vid frågor eller för att anmäla ärenden, vänligen kontakta vår kundservice.

Säkerhet i entréer

I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. För att förhindra att obehöriga tar sig in finns ett passersystem installerat. Dagligen ronderar även väktare i området.

Kamerabevakning

Kamerabevakning bedrivs i Humlegårdens fastigheter med ändamålet att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Mer information finns på kameradekaler som sitter i fastighetens entréer, utrymningsvägar och garageportar. Du kan även läsa mer om kamerabevakning här.

Trygg i fastigheten

Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.

Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig: Humlegården Fastigheter AB (org. nr 556682–1202)
Engelbrektsgatan 1, 114 34, Stockholm
Box 5182, 102 44 Stockholm
E-post: integritet@humlegarden.se
Kundservice: anmäl ditt ärende här eller ring 08 678 92 90

Passersystem

I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.

Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.

Parkering

Parkando hanterar, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.

Bil och MC

För besöks- och dagparkering av bil finns P-hus Solna strand strax intill Grow. 

Välkommen att kontakta Parkando:
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38.

Besöksparkering för MC sker utanför Röntgenvägen 2. Anmälan ska ske i receptionen på Röntgenvägen 2. I P-hus Solna strand går det inte att dagparkera med MC.

Cykel

I byggnaden finns ett cykelgarage som nås via den rostfärgade byggnaden mellan husen. I nära anslutning ligger omklädningsrummet med dusch. Vid P-hus Solna strand finns även en utomhusparkering för cyklar. Uttag för laddning av elcykel finns i cykelrummen.

Parkering för rörelsehindrade

Parkering för rörelsehindrade finns uppmärkta i P-hus Solna strand samt vid Elektrogatan 4 och vid Elektrogatan 10.

Kommunikationer

Kollektivtrafik
Från Solna strands tunnelbanestation tar det några få minuter att promenera till Grow och från Sundbybergs station, där pendeltåg, tvärbana, tunnelbana och mälarbanan avgår, tar det inte mer än sju minuter till fots. I området trafikerar dessutom ett flertal busslinjer samt Flygbussarna.

Cykel
Till Solna strand är det också enkelt att ta sig med cykel. För tips om lämpliga cykelvägar, klicka här

Pendelbåt
Mellan maj och oktober kan man även pendla med elhybridbåten M/S Hamnskär. Båten trafikerar sträckan: Riddarholmen – Lilla Essingen – Stora Essingen – Alviks Strand – Hornsbergs Strand – Solna Strand. Humlegårdens hyresgäster reser gratis mot uppvisande av båtkort, som hämtas i Circles reception i Stora Blå, Röntgenvägen 2, eller på restaurang Villa Wera. Här kan du ta del av den aktuella tidtabellen: Tidtabell pendelbåt 2024.

Taxi

Taxi

Taxistopp finns på Elektrogatan 4. Taxi får även köra fram till Elektrogatan 6, 8 och 10.

Service

Service

Lånecyklar
Humlegården har lånecyklar som man kan få låna gratis under kontorstid. Dessa står uppställda vid Röntgenvägen 2 och nyckel kvitteras ut i receptionen på samma adress.

Restauranger
I Solna strand finns över 20 restauranger, från fräsch street food till affärslunch. I Grow ligger restaurang K-märkt som är öppet under kontorstid och erbjuder både frukost och lunch samt ett trevligt café. På K-Märkt är det även möjligt att köpa med matlådor, smörgåsar eller beställa catering. Under sommarhalvåret kan man även njuta av en stor uteservering. Klicka här om du behöver komma i kontakt med K-märkt.

Träning
I fastigheten finns omklädningsrum på övre källarplan, för dig som cykelpendlar till jobbet eller passar på att träna i anslutning till kontoret. Utegym finns beläget vid ekbacken intill Grow och det finns bra löparrundor i närområdet. Inom promenadavstånd finns det även flera gym: SATS (Landsvägen 57), WorldClass (Humblegatan 22) samt Fitness24Seven (Torggatan 8).

Närservice
I Solna strand hittar du Pressbyrån, frisörer, bensinstation, tobaksaffär samt skrädderi och kemtvätt. Det är nära till Sundbybergs centrum, Solna centrum och Mall of Scandinavia. Vid det intilliggande Solna Business Park finns ICA Maxi.

Grow Hotel
Fyrstjärniga Grow Hotel är beläget på Landsvägen 30 vid Stora Blå och erbjuder 176 hotellrum och studios, samt en hälsoavdelning med gym och bastu för hotellets gäster. I entréplanet finns också restaurang Norobata, i regi av prisade Aveqiagruppen. Här erbjuds nordisk matlagning med den japanska grilltekniken robatayaki (kolgrill) som kärna. Missa heller inte hotellets välkomnande lounge. Arkitekt är 3XN och för inredningsdesignen står Note Design Studio. Klicka här om du vill boka ett hotellrum eller bord i restaurangen.

Tillgänglighet

Hantverksservice

Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.

Inte bara post

Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.

Pris

Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.

Så bokar du

Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.

Hållbarhet

Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.

Energikartläggning i fastigheterna

Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.

Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.

Tips på hur ni kan minska er förbrukning!

  • Gör en enkel kartläggning över ert företags energianvändning. Det är något som vi på Humlegården kan hjälpa till att ta fram. Det är en viktig del att mäta hur förhållandena ser ut för att veta hur ni påverkas och vad ni kan göra. Tillsammans med er kan vi se över drifttider för så väl värme och ventilation som belysning, och anpassa detta efter hur era lokaler används.
  • Ett stort tips är att se över den utrustning ni har. Här är det bra att göra en översyn om det är någon utrustning, såsom dataskärmar, kaffemaskiner eller annat som står på utanför kontorstid. Det är också klokt att se över belysningsarmaturerna. Byt till effektiv och bra belysning, använd närvarostyrning och dagsljusavkänning samt se över armaturernas placering. 

Minska vattenförbrukningen

Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.

Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.

Tips på hur ni kan bidra

  • Se till att inga miljöfarliga ämnen hamnar i avloppet, som målarfärg, kemikalier, lösningsmedel eller läkemedel. De kan innehålla ämnen som tar död på de snälla bakterierna som hjälper oss att rena avloppsvattnet. Farligt avfall ska lämnas till miljöstationer eller återvinningscentraler.
  • Använd kranvatten istället för vatten på flaska.
  • Alla kan arbeta uppströms, det vill säga minska utsläppen av miljögifter och skräp som hamnar i vårt vatten. Ni kan påverka vattenkvaliteten genom att göra medvetna val som tar hänsyn till vårt vatten och vår miljö.
  • Köp inte varor som innehåller antibakteriella ämnen, det finns bland annat i kläder, schampo, kylskåp samt disk- och tvättmaskiner.

Avfallshantering i fastigheten

I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.

Sorteringen delas upp i två steg

  1. Det första är alltså det arbete du själv gör som hyresgäst.
  2. Det andra står vi för, allt avfall som läggs i kärlet för grovavfall sorteras manuellt på återvinningsstationen. Detta för att vara säkra på att vi kan återvinna så mycket som möjligt.

I princip allt återvinns

Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.

Några tips när ni källsorterar

• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.

Hållbarhetsdata 

  2022 2023 2024
Elanvändning (MWh): ** 560,8 538,6 485,0
Fjärrvärme (MWh):   1 286,9 1 201,8 1 196,3
Fjärrkyla (MWh):   107,3 60,8 66,0
Vatten (m3):   5 977   6 617
Avfall (kg):*   5 163 5 955 2 855
         

** Exklusive hyresgästel
* Exklusive hushållsavfall

Kontakt

Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.

Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se

Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00

Anmäl ärendet via vår app

Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.

Anmäl ditt ärende

Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.

Via vårt formulär

På telefon 08-678 92 90

Via mejl till kundservice@humlegarden.se

Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.


Anmäl ärende

Solna Strand

Elhybridbåten M/S Hamnskär

För att underlätta för våra kunder att ta sig till och från Solna strand har Humlegården Fastigheter ingått ett samarbetsavtal med rederiet Green City Ferries, som kör elhybridbåten M/S Hamnskär. Humlegårdens hyresgäster reser gratis, mot uppvisande av båtkort, till och från Solna strand med pendelbåten Movitz. Båten trafikerar sträckan Riddarholmen – Lilla Essingen – Stora Essingen – Alviks Strand – Hornsbergs Strand – Solna Strand.

Visa tidtabell

Vårt erbjudande

Skräddarsydda lösningar för alla behov

Humlegårdens totala kunderbjudande kallas Skräddarsytt, då det bygger på principen att alla kunder är olika och att den produkt och de tjänster vi erbjuder sätts samman med utgångspunkt i kundens behov och önskemål. 

Läs mer