Åldermansvägen 3
Hagalund är ett område med spännande framtid. Här hittar du detta moderna och trevliga kontorshus från 2000. Dagens goda kommunikationer i kombination med den planerade tunnelbanan gör läget utmärkt för vardagspendlare.
Detta kompakta kontorshus har en uthyrbar area på 1 100 kvm.
Hagalunds arbetsplatsområde i Solna har en lång historia som speglar Stockholmsområdets industriella utveckling. Området började växa fram under tidigt 1900-tal, som ett viktigt centrum för olika typer av industri och hantverk. Under senare delen av 1900-talet omvandlades Hagalund gradvis till ett arbetsplatsområde med fokus på kontor och serviceverksamheter. Fastigheten som byggdes 2000 är en av bebyggelsens tillskott under modern tid. Bakom arkitekturen står Huskonst Arkitektkontor AB. Huset förvärvades av Humlegården 2017.
För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.
Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.
Varje fastighet har soprum med olika sorteringsmöjligheter. I vissa hus är utrymmet begränsat, därför finns inte kärl för alla typer av avfall. I den här fastigheten sorteras avfallet så här:
Alla grovsopor läggs i väl förslutna sopsäckar. Dessa säckar sorteras därefter manuellt på återvinningsstationen så att det kan återvinnas på bästa sätt. Eftersom varje företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar ni själva för pappersåtervinningen.
För att upprätthålla en ren och trivsam miljö i fastigheten sker regelbunden städning och underhåll av entréer, hissar, trapphus och soprum.
Entréer och hissar* |
2 gånger/vecka |
1/4–31/10 |
Entréer och hissar* |
3 gånger/vecka |
1/11–31/3 |
Trapphus |
1 gång/vecka |
|
Soprum |
1 gång/vecka |
|
*1/10–30/4 ligger torkmattor i entréerna.
Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler, inklusive utrymningsplan, återsamlingsplats och brandlarm.
Om inget annat föreskrivs i kontraktet ansvarar Hyresgästen för utrymningsplan, brandlarm och återsamlingsplats.
Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus. Inom hyresgästens egna lokaler ansvarar man för att uppdaterad utrymningsplan finns samt att systematiskt brandskyddsarbete genomförs.
Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.
Humlegården Fastigheter utför kamerabevakning i enlighet med vårt berättigade intresse av att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vid frågor eller för att anmäla ärenden, vänligen kontakta vår kundservice.
I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. För att förhindra att obehöriga tar sig in finns ett passersystem installerat.
Kamerabevakning bedrivs i Humlegårdens fastigheter med ändamålet att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Mer information finns på kameradekaler som sitter i fastighetens entréer, utrymningsvägar och garageportar. Du kan även läsa mer om kamerabevakning här.
Vi prioriterar högt att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.
Personuppgiftsansvarig: Humlegården Fastigheter AB (org. nr 556682–1202)
Engelbrektsgatan 1, 114 34, Stockholm
Box 5182, 102 44 Stockholm
E-post: integritet@humlegarden.se
Kundservice: anmäl ditt ärende här eller ring 08 678 92 90
I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.
Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.
Parkando hanterar, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38.
För att göra det enklare för våra kunder och deras att besökare tog vi initiativ till en egen busslinje, som sedan starten 2014 har kompletterat kollektivtrafiken. Elbussen trafikerar sträckan Odenplan−Hagalunds arbetsplatsområde, vardagar kl. 07.00−09.00 samt kl. 15.00−18.00. Turen är kostnadsfri.
Att det blev just en elbuss beror på att vi ser initiativet som en viktig del av vårt klimatarbete. Bussen släpper inte ut några avgaser och eftersom vi väljer att ladda med el från förnybara källor är koldioxidutsläppen nästintill noll.
Tidtabell och linjekarta
Följ bussen i realtid
I Hagalund finns en lunchrestaurang med uteservering samt en indisk matvagn. Livsmedelsbutiken Willys ligger på promenadavstånd. All övrig service finns på bekvämt avstånd i Solna centrum.
Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.
Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.
Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.
Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.
Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.
Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.
Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.
Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.
Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.
I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.
Sorteringen delas upp i två steg
I princip allt återvinns
Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.
Några tips när ni källsorterar
• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.
2022 | 2023 | 2024 | |||
Elanvändning (MWh): ** | 95,3 | 93,1 | 86,5 | ||
Fjärrvärme (MWh): | |||||
Fjärrkyla (MWh): | |||||
Vatten (m3): | 204 | 184 | 397 | ||
Avfall (kg):* | |||||
** Exklusive hyresgästel
* Exklusive hushållsavfall
Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.
Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se
Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00
Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.
Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.
Via vårt formulär
På telefon 08-678 92 90
Via mejl till kundservice@humlegarden.se
Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.