Den fysiska platsen i en digital framtid

E-handeln har genomgått en spännande utveckling de senaste åren, driven av både teknikutveckling, nya leveransmetoder och förändrade konsumentbeteenden. Pandemin gav näthandeln en ordentlig skjuts, men nu visar den fysiska handeln ett uppsving. Som konsumenter rör vi oss allt mer sömlöst mellan den digitala och fysiska världen. Men hur påverkas stadsmiljön av detta?

I E-barometern, PostNords kartläggning av e-handelns utveckling, beskrivs de senaste tre åren som mycket händelserika. Från den rejäla skjuts som pandemin innebar när människor behövde handla på distans, följt av en nedgång på grund av utmaningar i omvärlden och därefter ett uppsving för den fysiska handeln. Utvecklingen inom e-handeln har gått snabbt de senaste åren. Pandemin ses som en viktig faktor som drivit på innovationstakten. Det är nu lättare än någonsin att uppleva produkter från hemmet innan köpet sker. Live-shopping, personlig service i mobilen och livechat med butikerna är numera vanligt förekommande.

Den fysiska platsen är fortfarande en viktig länk

Man skulle kunna tro att etableringen av näthandeln sker på de fysiska butikernas bekostnad. Men riktigt så enkelt är det inte. IKEA, för att ta ett svenskt exempel, lanserar små stadsnära butiker baserade på ett koncept som ska matcha det lokala behovet. I fokus står den personliga servicen. Ett annat spännande exempel finner vi i Köpenhamn, där det finns det butiker som numera tar betalt för att låta kunder testa, klämma och känna på produkter.

Gränsen mellan det fysiska och det digitala suddas ut

Vad betyder det här för fastighetsägaren? Att en stark e-handel inte utesluter en levande stadskärna med butiker. Varumärken behöver finnas på de platser och i de kanaler där de potentiella kunderna finns, och ha förmågan att skapa ett engagemang. Från fastighetsägarens håll behöver man utveckla nya förutsättningar för ”sista milen”-leveranser och smarta sätt att hantera utlämning av paket samtidigt som de butikslokalerna kureras noggrant för att utbudet ska stärka upplevelsen av platsen och vara relevant för kunden. Den digitala världens frammarsch utesluter alltså inte behovet av den fysiska platsen. Men det ställs nya krav där den fysiska platsen måste tillgodose både det fysiska och det digitala livet.


Fler spaningar >