Årets första sex månader präglas av pandemins effekter på människan och samhället i stort, där verksamheter påverkas och beteenden förändras. Humlegårdens affärsmodell, och att vi under lång tid arbetat för att skapa en robust finansiell ställning, gör att vi lyckas bibehålla en stark position trots utmanande tider.
Årets första sex månader präglas av pandemins effekter på människan och samhället i stort, där verksamheter påverkas och beteenden förändras. Humlegårdens affärsmodell, och att vi under lång tid arbetat för att skapa en robust finansiell ställning, gör att vi lyckas bibehålla en stark position trots utmanande tider.
Perioden i korthet1
1 Jämförelsetalen avser perioden januari-juni 2019
- När vi summerar det första halvåret kan vi konstatera att vi lyckats leverera ett stabilt resultat, trots de utmaningar hela samhället ställts inför. Effekterna av pandemin är begränsade under det första halvåret och de bedöms bli synliga först under årets andra halva. Tack vare vårt fokus på kassaflöde, en stark kundbas, en väl positionerad fastighets- och projektportfölj samt finansiell stabilitet står vi väl rustade. Vi har ett fortsatt stort fokus på dialogen med våra kunder och att stödja de som drabbas av pandemin. I vårt arbete krävs en bra balans mellan ansvarsfullt agerande och affärsmässighet, liksom en förmåga att hitta effektiva stödinsatser samtidigt som långsiktiga värden försvaras. När näringslivet nu kraftsamlar för en omstart vill vi verka för att kopplingen mellan ekonomisk tillväxt och klimatambitioner stärks. En grundförutsättning för långsiktigt värdeskapande är att det också är hållbart, säger Anneli Jansson, Vd på Humlegården.
- En effekt av covid-19 är att redan pågående skiften påskyndas. Ett sådant område är kontorets roll, där det sker en förflyttning från främst arbetsplats till mer mötesplats. Mycket arbete fungerar riktigt bra digitalt, som avstämningar och eget arbete, men det är något som saknas. Att framgångsrikt driva företag och bygga företagskultur handlar till största delen om andra parametrar – att skapa engagemang, kreativitet och att åstadkomma något tillsammans. En förutsättning för det är fysiska möten mellan människor. Humlegården är väl positionerade för den här utvecklingen. Våra fastigheter är koncentrerade runt några av Stockholms mest attraktiva platser. Utmaningen är att löpande utveckla dessa mötesplatser så att de fortsätter vara de mest attraktiva miljöerna för både befintliga och nya kunder. Att öka verkningsgraden i våra fastigheter är något vi arbetat med under en längre tid och det är något som blivit än mer aktuellt nu, säger Anneli Jansson.
Klicka här för att ta del av halvårsrapporten i sin helhet.
För mer information, vänligen kontakta:
Anneli Jansson, Vd
E-mail: anneli.jansson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 01
Per Wange, Ekonomichef
E-mail: per.wange@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 77
Mikael Andersson, Finanschef
E-mail: mikael.andersson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 19
Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 88 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 35,1 miljarder kronor (30 juni 2020). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.