Hur kan design bidra till en mer hållbar framtid? Det är frågan som driver formgivaren Marie-Louise Hellgren i hennes arbete. I höst flyttar hon sin studio till Humlegårdens kvarter vid Engelbrektsplan. ”Jag vill väcka tankar om hållbarhet med humor, kreativitet och skönhet”, säger hon.
Precis som Pippi Långstrump är Marie-Louise Hellgren en sakletare. Hon kan inte blunda för samtidens resursslöseri, utan vill ta vara på allt det spillmaterial som blir över i industriell tillverkning. I en ateljé i Västberga ligger högar av virke, sten och annat material som Marie-Louise Hellgren antingen fått till skänks eller köpt billigt – kvistiga trästavar som rensats bort vid tillverkning av flöjter och tumstockar, spillbitar av läder och tyger, till och med 200 kilo av ett rosa högteknologiskt tyg som används till krockkuddar i bilar och inte går att elda upp.
– Det eldas upp absurda mängder trä i Sverige, säger hon. Mitt mål är att öka respekten för jordens resurser med designen som hjälpmedel. Jag gillar att ta sådant som anses som värdelöst och göra något fint av det.
Marie-Louise Hellgren är något av en pionjär när det kommer till återvinning. Redan 2013 visade hon utställningen ”Rethink”, där hon undersökte hur materialspill kunde återanvändas i möbelindustrin. Hennes mest uppmärksammade projekt är pallen ”Lilla Snåland”, som skapas av spillbitar från produktionen av Carl Malmstens klassiska köksstol ”Lilla Åland” – ett lika pedagogiskt som formsäkert argument för återvinning som konstnärlig metod.
Under hösten har pallen ingått i utställningen ”Woodlife Sweden” på temat trä och hållbarhet som visats på Svenska institutet i Paris. Där ingick den som en del av möblemanget i en sexkantig paviljong i trä som ritats av det svenska arkitektkontoret In praise of shadows. Marie-Louise Hellgren skapade också ett rombiskt bord till paviljongen, som skapats av spillbitar och färgats in med indigoblått pigment. Tre bord kan sammanfogas till en helhet som speglar paviljongens hexagonala form – och Frankrikes kartbild.
Hon har också samarbetat med modevarumärket Filippa K i ett projekt där hon utvecklade komposterbara textilier som färgades med matspill. För butiken och producenten Asplund har hon skapat mattor i materialet tencel, en miljövänlig textil som skapas av cellulosa från snabbväxande energiskog, och för Marrakech design har hon ritat ett betonggolv med inspiration från mareld – vattenlevande organismer som lyser i mörkret. Som frilansande formgivare har hon bland annat arbetat för producenten Klong, åt vilken hon ritat ljusstaken Bell i glas, skapat en kollektion i stengods för Höganäs och en ljusstake i glas för Design House Stockholm att använda vid meditation.
Andra projekt har haft mer av en gerillakaraktär, som när hon klädde sätena vid busshållplatser i Stockholm med spillbitar av fint läder:
– Jag åkte runt mitt i natten tillsammans med ett par assistenter som hjälpte mig klä om bänkarna. När vi höll på att arbeta vid Västerbroplan vid halv fyra på natten kom polisen och frågade om vi hade tillstånd. Näe, svarade jag, men ser ni inte hur skräpigt här är? Vi försöker bara sprida lite glädje och omsorg. Jaså, är ni från Konstfack, suckade de och rullade sakta i väg.
Ambitionen med Marie-Louise Hellgrens projekt är dock aldrig att vara provokativ.
– Jag har blivit kallad en ”snäll rebell”, och det stämmer rätt bra. Jag vill inte provocera människor, utan påverka dem. Det finns ett allvar bakom allt jag gör, men utan pekpinnar eller moraliserande. Jag har många åsikter, men det är mer underförstått i mina produkter. Jag vill väcka tankar om hållbarhet med humor, kreativitet och skönhet.
Pop-up med fokus på upcycling Under den nya designveckan Stockholm Creative Edition i slutet av september kommer Marie-Louise Hellgren tillfälligt att flytta sin studio HEARTEARTH Lab från Västberga till Humlegårdsgatan 31, mitt emot Kungliga biblioteket, där hon sedan kommer att arbeta inför öppna dörrar fram till årsskiftet. Här kommer hon visa produkter och bjuda in till samtal och temakvällar. Studion kommer att utvecklas och byta skepnad genom upcycling, där man använder exempelvis spillmaterial och återvunna produkter på ett nytt sätt. Bland de inbjudna gästerna finns bland andra Petra Holmberg från Östasiatiska museet, som kommer att berätta om den japanska återvinningstekniken Boro, där små bitar av kasserade plagg och andra textilier sammanfogas till nya plagg och bruksföremål. En annan japansk teknik som fascinerar Marie-Louise Hellberg är Shou Sugi Ban – att bränna trä så att det får en svart, tålig yta. – I vanliga fall ser man bara det färdiga resultatet av en formgivares arbete, men inte processen bakom. Jag tror att många kommer att tycka att det är kul att bara gå förbi och titta i i fönstret eller komma in och se hur jag arbetar. Det ska vara upplyst och sevärt som ett tittskåp.
Samarbetet med Humlegården inleddes efter att Marie-Louise kommit i kontakt med det forskningsprojekt med fokus på cirkulär ekonomi som Humlegården deltar i. Här undersöks hur man kan bygga om kontorslokaler på ett mer hållbart sätt, och syftet är att guida kunderna till att göra fler hållbara val i samband med att lokalen anpassas efter deras behov, och påvisa de goda effekterna – minskad kostnad, högre grad av återbruk och minskat koldioxidutsläpp.
− För oss på Humlegården är etableringen av HEARTEARTH LABs pop-up studio en möjlighet att fördjupa oss i den viktiga förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Vi ser fram emot att få utforska detta område tillsammans med Marie-Louise, som är en sann pionjär och inspiratör, säger Mattias Svensson, Chef Hållbar utveckling på Humlegården.
Madeleine Castenvik Holt, marknads- och kommunikationschef på Humlegården beskriver designstudions gästspel som ett ömsesidigt samarbete, där de erbjuder designstudions formgivare en tillfällig plats att visa upp sitt arbete och möta en bredare publik, samtidigt som de själva får inspiration och nya kunskaper.
– För att en stad ska vara attraktiv och intressant behöver ett levande stadsliv, där kvarteren bjuder på variation och en mångfald av aktörer och aktiviteter, såväl restauranger och butiker som konst och kultur.
Starten för samarbetet mellan Humlegården och HEARTEARTH LAB är den nya designmässan Stockholm Creative Edition. Under sju dagar öppnar showrooms, studios och designers runtom i Stockholms innerstad upp sina dörrar för allmänheten. Ambitionen är att lyfta fram och främja svensk design och hantverk.
– Ateljéer och verkstäder är inte lika vanliga i stadsmiljön numera, samtidigt som alla vurmar för kvalitet och är nyfikna på hur saker blir till. Man kan jämföra med ett öppet kök på en restaurang, folk är intresserade av hantverket. Genom att ge formgivare möjlighet att visa hur de arbetar vill vi blir deras arbete mindre abstrakt och förhoppningsvis väcker det nyfikenhet och startar samtal, säger Madeleine Castenvik Holt.
Fotograf: Jonas Malmström.
Välkommen att besöka HEARTEARTH LAB
Humlegårdsgatan 31, Stockholm
Öppettider: tisdag, torsdag och fredag kl. kl. 12.00-18.00
Du kan även kontakta studion för att boka ditt besök utanför ordinarie öppettider. E-mail: info@marielouisehellgren.com
Läs mer på www.heartearth.org.
Humlegården fortsätter att leverera ett stabilt förvaltningsresultat och förbättrade finansiella nyckeltal under det tredje kvartalet. Konkurrensen på kontorsmarknaden är fortsatt hög och trenden s...
Två stora arbetsplatsområden växer ihop till en levande stadsdel för både företag och boende. Humlegården och Vasakronan utvecklar Södra Hagalund i nära samarbete med Solna stad och andra lokala...