Många funderar över vad som behövs för att skapa en attraktiv arbetsplats som möter dagens behov och blir en naturlig samlingsplats för alla medarbetare. Vi tror oss veta svaret! Här delar Fredrik Lantz Fastighets- och uthyrningschef med sig av sina bästa tips.
Kunderna på kontorshyresmarknaden efterfrågar attraktiva och moderna kontor med hög funktionalitet. Läget är också väldigt viktigt och här är det främst spårbunden kollektivtrafik som är topp-prioriterat, även om vissa verksamheter fortsatt behöver ha möjlighet att parkera bilar.
Vi har en stor variation på de fastigheter vi äger: geografiskt, tidsepokmässigt och arkitektoniskt. Det innebär att vi kan erbjuda en bredd av förslag avseende storlek, verksamhetsstöd och prisbild. Men, trumfkortet är våra medarbetares engagemang att hjälpa till att hitta rätt lokal för er. Med egen personal inom uthyrning, förvaltning, ombyggnation och fastighetsdrift kombinerat med vårt breda samarbetsnätverk av allt ifrån arkitekter, konstruktörer, inredare, arbetsplatsrådgivare till teknikleverantörer brukar vi kunna trolla fram smarta, snygga och kostnadseffektiva erbjudanden.
Det är faktiskt inte så komplicerat som många vill framställa det, även om kontorets betydelse har ökat. Vi kan se det i tre steg. Först och främst tycker jag att alla ska ta ett tydligt första avstamp i sin affärsplan eller verksamhetsplan och därefter försöka vinkla över slutsatserna till en enkel arbetsplatsstrategi:
Om man därefter analyserar hur kontoret ser ut idag och hur det fungerar får man viktiga ytterligare pusselbitar att styra mot.
Nu har ni formulerat framtidsvisionen och identifierat ert nuläge – dags att hitta lösningen! Vi på Humlegården tar fram förslag utifrån er analys. Tillsammans kan vi skapa en miljö i ett intressant sammanhang, där både medarbetare och verksamhet kan växa och utvecklas.
Fredrik Lantz
Fastighets- och uthyrningschef på Humlegården Fastigheter
Fredrik.Lantz@humlegarden.se