Ny rapport om det nya arbetslivet och framtidens arbetsplats

Nyligen publicerade Stockholms Handelskammare rapporten ”Kommer du in till kontoret idag?” som fångar synen på det nya arbetslivet och framtidens arbetsplats. Här delar Anna Kullendorff, Affärsutvecklingschef och Fredrik Lantz, Fastighets- och uthyrningschef på Humlegården, med sig av några reflektioner kring rapporten.

I undersökningen har cirka 1300 tjänstemän, arbetsgivare och företagsledare i Stockholms län beskrivit hur de ser på kontoret. Den övergripande trenden sedan den senaste mätningen 2023 är att det blir allt vanligare att vi stockholmare arbetar från kontoret. Det hybrida arbetssättet, där vissa arbetsuppgifter löses på distans är här för att stanna, men kraven på kontoret har samtidigt ökat och flexibiliteten ställer större krav på ledarskapet.

Mer än hälften arbetar nu på kontoret fyra dagar i veckan eller mer – en tydlig uppgång jämfört med förra året. Vad tror du ligger bakom den successiva återgången till kontoret?

”Det är tydligt att kontoret har en viktig roll att spela ur flera perspektiv. Det påverkar såväl produktivitet och välmående som organisationernas förmåga att utveckla både kultur och verksamhet. Det finns många vinster med att träffas fysiskt. Det ger ett sammanhang, man lär sig av varandra och hela 84 procent tycker att kontoret är den plats där man har bäst möjlighet till interaktion och samarbete med sina kollegor. Med genomtänkta lokaler som möter behoven på ett bra sätt är kontoret ett viktigt verktyg för att skapa framgångsrika och välfungerande bolag där medarbetarna trivs”, säger Anna Kullendorff.

Studien säger att hela 71 procent har haft det roligare under en dag på kontoret jämfört med en dag hemma. Det belyser verkligen hur viktigt det är att träffas fysiskt på jobbet. Hur tänker ni kring det?

"Jag fastnade för ett underbart citat i rapporten, Allt jag har lärt mig i arbetslivet har jag lärt genom att tjuvlyssna på andra. Det ligger mycket sanning i det. Att lära av andra och vara en del av dynamiken som uppstår på en arbetsplats är viktigt för vår utveckling. I en tid då vi är vana vid kurerade nyhetsflöden och att röra oss i vår egen bubbla är arbetsplatserna dessutom en av de få miljöerna där vi ständigt introduceras för nya människor och intryck", säger Fredrik Lantz.

1200x628_Anna-K-o-Fredrik.jpg


Undersökningen visar att många kontor inte stödjer fokusarbete i tillräckligt stor utsträckning. Hur kan man lösa det?

”För att den fysiska miljön ska kunna stödja alla de olika behov man har under en dag är variationen viktig. Man behöver olika ytor för kreativt arbete, egen arbete, tillsammansarbete och fokusarbete. Det är viktigt att dimensionera rätt och säkerställa att man har tillgång till de funktioner man behöver. Lika viktigt är också spelreglerna för hur kontorets olika utrymmen ska användas och att tänka i zoner som till exempel beskriver var man kan arbeta ostört och var det fokus på att samtala och socialisera”, berättar Anna.

Rapporten visar att många bolag har börjat fundera över sina lokaler och flera har också genomfört förändringar. Men var tredje arbetsgivare har trots digitalisering och förändrade arbetssätt inte gjort några förändringar på sina kontor. Vilka tips kan ni ge till dem som planerar att se över sitt lokalbehov eller letar nytt kontor?

”Några viktiga utgångspunkter är att man ska göra sin läxa och fundera igenom verksamhetens behov, men också ta höjd för framtiden och hitta en lösning som ger er flexibilitet. Kortfattat kan man summera processen i fyra steg”, menar Fredrik.

1. Analysera ert nuläge. ”Hur interagerar medarbetare med varandra? Hur många kommer att vara på kontoret samtidigt? Har ni tillräckligt med ytor för fokuserat individuellt arbete, för arbete i grupp och sociala ytor? Intervjua medarbetarna om vad som skaver i nuläget och vad som funkar bra.
Fundera över den sociala miljön (kultur och arbetssätt), den digitala miljön (IT och teknik) som integreras i den fysiska miljön.”

2. Sätt upp visionen. ”Vad är det vi vill åstadkomma tillsammans framåt? Sätt upp en vision för kontoret som rimmar med er affärsplan, där lokalerna stöttar beteenden och aktiviteter som för er framåt mot er målbild. Våga utmana dagens normer och arbetssätt. ”

3 Genomförandefasen. ”Nu skrider ni till verket. Research av lokaler, skapa en referensgrupp. Ta gärna hjälp av fastighetsägare, som kan guida er i viktiga frågor men kom ihåg att ni är experter på er själva och gör slutligen ert val. När ni bestämt er för er kontorslösning är det viktigt att ni förklarar varför, kopplat till er vision och era mål. Då har den individuella medarbetaren en förståelse för lösningen även om personen inte håller med om allt.”

4. Se till framtiden. ”Omvärlden förändras ständigt, med teknikutveckling, trender och ledarskapsfilosofier. Så se till att ert val innebär en flexibilitet och att ni inte låst er för mycket. Att titta på kontorslösningar med delade utrymmen kan bidra till en mer dynamisk kontorsmiljö och bättre totalekonomi.”


Rapporten ”Kommer du till kontoret idag?” är framtagen av Stockholms Handelskammare i partnerskap med Atrium Ljungberg, AMF Fastigheter, Castellum, Fabege, Humlegården Fastigheter, NREP och Vasakronan. Ladda hem rapporten här.

Vill du ha hjälp med att skapa arbetsplatser som möter det nya dynamiska arbetslivet? Kontakta oss!

Fredrik Lantz
Fastighets- och uthyrningschef, Humlegården
fredrik.lantz@humlegarden.se

Anna Kullendorff
Affärsutvecklingschef, Humlegården
anna.kullendorff@humlegarden.se

 



Relaterade artiklar

Expansiv scale up hittar hem i Origo

I mötet mellan Solna och Sundbyberg finns Humlegårdens satsning Origo. Namnet betyder mittpunkt och det är precis vad den unika kontorsfastigheten är. Huset har en inbjudande atmosfär med rum för...

Läs mer


Humlegården välkomnar Ambea till Origo

Nu står det klart att omsorgsföretaget Ambea lämnar Arenastaden och flyttar till Origo, beläget i mötet mellan Sundbyberg och Solna. Här hyr bolaget cirka 2 450 kvm.

Läs mer


Humlegården bibehåller stabil utveckling

Trots en utmanande marknad levererar Humlegården ökade hyresintäkter och en positiv utveckling av förvaltningsresultatet under det första halvåret. Bolaget bibehåller en stark finansiell ställning.  

Läs mer