Nordiska Galleriet – Stockholms främsta designdestination

På Nordiska Galleriet finns allt från doftljus till italienska designsoffor. Sedan 1929 har butiken i Humlegårdens fastighet på Nybrogatan 11 varit en samlingsplats såväl för designintresserade stockholmare som internationella stjärnformgivare.

I närmare hundra år har Nordiska Galleriet varit en viktig samlingspunkt för designintresserade stockholmare. I den stora lokalen med sitt schackrutiga golv mitt på Nybrogatan finns allt från exklusiva soffor av italienska prestigeproducenter till doftljus och designböcker.

Precis som på ett konstgalleri är det fritt fram att komma in och låta sig inspireras – kanske kan det också leda till ett livslångt intresse för design.

Som Head Interior Designer på Nordiska Galleriet är Lisa Viberg länken mellan kunden och den stora designvärlden. Oavsett om de är förstagångsköpare eller pålästa designentusiaster hjälper hon kunderna att formulera en egen personlig stil som håller länge.

– Vi vill vara en plats för inspiration och drömmar, säger hon. Det ska finnas något för alla i butiken, i olika priskategorier. Vi har många förstagångsköpare och vill öppna en värld för dem – har man väl fått ett designintresse fylls det bara på. Jag vill vara ett bollplank som hjälper kunden att formulera sin egen stil. En del får man hjälpa väldigt mycket, andra är mer kunniga och utmanar mig, vilket är roligt och inspirerande.

Från bilar till dansk design

Lokalerna på Nybrogatan 11 användes till en början som auktionshall. Men ganska snart stöptes verksamheten om till den ganska ovanliga kombinationen av bilhall och butik för antika möbler. Dagens verksamhet grundades 1929, när Carl-Otto Heigard tog över lokalerna och kompletterade möbelbutiken med ett konstgalleri. 1933 registrerades firman under namnet Nordiska Galleriet.

Under 1940-talet tog nästa generation vid. Sonen Carl-Magnus Heigard hade bra koll på den danska designen, och tog in möbler av i dag klassiska namn som Finn Juhl, Nanna Dietzel och Jörgen Höj. På 60-talet började man samarbeta med de viktigaste italienska producenterna, och lanserade produkter av bland andra Tobia Scarpa.

Än i dag bildar italienska och danska klassiker en stomme i sortimentet.

– Jag har en förkärlek för det italienska, säger Lisa Viberg, särskilt formgivare som Mario Bellini, Ico Parisi, Paola Navone samt Afra och Tobia Scarpa. Vi tog in möbler från producenter som Cassina och B&B redan 1967, så vi har en bra relation med dem – när deras formgivare är i Sverige kommer de ofta hit på besök. Vi har fortfarande mycket dansk design, men sedan vår nuvarande vd/ceo Axel Söderberg tog över företaget har vi breddat sortimentet – bland annat med mer internationell design. Men man ska alltid kunna se designikoner som en äkta Le Corbusier-stol eller Finn Juhl-möbel hos oss.

Klassiker och trender

Ända sedan starten har Nordiska Galleriet lanserat internationella trender för den svenska publiken. Men hur hittar man en balans mellan klassikerna i sortimentet och dagens växlande trender?

– Sverige är väldigt trendkänsligt, konstaterar Lisa Viberg. Just nu är exempelvis art deco-eran väldigt populär. Men i mitt arbete försöker jag att inte förhålla mig så jättemycket till trender. Det viktiga är att bolla idéer med kunderna och hjälpa dem att investera i något de kan vara nöjda med under lång tid. Trender, som vissa stenmaterial och material, kommer och går. I vår details-avdelning har vi accessoarer som man kan byta ut i takt med trenderna. Möblerna har ofta en mer tidlös kvalitet, de ska kunna gå i arv i generationer. Våra möbler från Cassina kommer med äkthetsintyg och stämpel, det är som att köpa ett konstverk. Det gör att de har ett andrahandsvärde, samtidigt som de åldras fantastiskt.

Blanda nytt och vintage

En tydlig trend i dag är intresset för vintage och historisk design. Såväl i designtidningar och teveprogram som på Instagram och i bloggar kan man hitta inspiration och lära sig mer om designhistorien. Lisa Viberg hjälper gärna kunderna att matcha vintagefynd med nya produkter:

– Absolut, jag hjälper till med att lotsa kunderna i vintagevärlden och kan även bistå dem med att hitta äldre objekt. Även om vårt sortiment är kärnan i arbetet, så vill jag hjälpa kunderna att skapa en fin blandning av nytt och gammalt. Det är härligt att blanda produkter från olika tider och olika formgivare till en helhet. Jag tycker att man ska använda personliga föremål och bilder, så att inredningen blir en förlängning av en själv.

Och var hittar Nordiska Galleriets inredare själv sin inspiration?

– För mig är inredning ett kall. Efter jobbet sitter jag och tittar i datorn hemma, det blir som en drog. Jag åker förstås till möbelmässan i Milano, men den mesta inspirationen hittar jag på resor, i vintagebutiker, på Instagram och på auktionssajter. Just nu tittar jag väldigt mycket på venetianska lampor.

Hur viktigt är läget på Nybrogatan för Nordiska Galleriet?

– Jätteviktigt. Det är ett fantastiskt läge, nära Dramaten, och vi har funnits på samma adress så länge att de flesta stockholmare hittar hit. Även internationella gäster har lätt att hitta hit. Vi vill vara en träffpunkt, och då är det viktigt att vi finns på en så livfull gata. Lokalen är också fantastisk, med sitt schackrutiga originalgolv och det fina ljusinsläppet. Det är en perfekt plats för oss.