Fastighet Härden 15

Hälsingegatan 38–40

Om fastigheten

Fastigheten sträcker sig från Hälsingegatan 38 ner till Norra stationsgatan. Garage och lastkaj nås via den för kvarteret gemensamma Härdgången. Fastigheten är byggd 1965 och är löpande renoverad för att passa hyresgästernas krav på en modern planlösning.

Lokaler

Ljusa och flexibla våningsplan som går att dela av i mindre kontorslokaler. Här finns lokaler från 250 kvadratmeter upp till 700 kvadratmeter. Från de översta våningsplanen har man en fantastisk utsikt över Hagastaden.

Miljöcertifiering

Fastigheten är certifierad enligt Breeam In Use där byggnaden nått Very Good och förvaltningen nått Good.

Vision för Norra Stationsgatan

Tillsammans med 14 andra aktörer inom stadsutveckling har Humlegården skapat en gemensam vision för Norra Stationsgatan – området där Hagastaden möter Vasastan – med målet att göra platsen till en av Stockholms mest intressanta och tillgängliga. Kvarteren utvecklas nu snabbt med nya bostäder, restauranger och kaféer. Läs mer på norrastationsgatan.se.

Fakta om fastigheten

  • Adress: Hälsingegatan 38–40
  • Område: Hagastaden
  • Kommun: Stockholm
  • Area: 22 000 kvm
  • Byggår: 1965, 2002
  • Ombyggnadsår: 2011
  • Miljöcertifiering:

    BREEAM in Use med betyget Very good

Fastighetsfiber

För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.

Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.

Återvinning

Återvinning

Varje fastighet har soprum med olika sorteringsmöjligheter. I vissa hus är utrymmet begränsat, därför finns inte kärl för alla typer av avfall. I den här fastigheten sorteras avfallet så här:

  • Kontorssopor
  • Matavfall
  • Grovsopor (glas, metall, plast m.m)
  • El-avfall (t. ex batterier och lysrör)
  • Wellpapp/kartong

Alla grovsopor läggs i väl förslutna sopsäckar. Dessa säckar sorteras därefter manuellt på återvinningsstationen så att det kan återvinnas på bästa sätt. Eftersom varje företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar ni själva för pappersåtervinningen.

Matavfall i huset
Vi hämtar matavfall i ert hus. Påsar kan ni beställa exempelvis från www.sansac.se. Observera att det är bara papperspåsar som ska användas och att de finns i olika storlekar. Viktigt är också att informera er personal och städentreprenör om hur sorteringen ska skötas.

Rökning

Rökning är ej tillåten i fastigheten.

Ta del av våra riktlinjer kring rökning här.

Städning och underhåll

Städning och underhåll

Intervaller gällande städning i fastigheten:
1/1–31/12 – Entréer och hissar 5 gånger/vecka
Trapphus 1 gång/vecka
Soprum 2 gånger/ vecka
1/10–30/4 ligger torkmattor i entréerna.
Maskinsopning av garage sker 4 gånger/år i februari, maj, september och november. Humlegården meddelar hyresgästerna ca en vecka i förväg.

Klimat

Lokalernas belysningar justeras genom strömbrytare, rörelsesensorer och/eller tidkanal. Temperatur justeras via rumsreglering. Medan ventilation styrs av Humlegården via tidkanal.

Tips för ett behagligt klimat på kontoret

Hur du upplever temperaturen på kontoret beror på flera olika faktorer. Med hjälp av några tips kan du enkelt och effektivt förbättra klimatet och inomhustemperaturen under vinterhalvåret.

Element och möbler

På kontoret kan du behovsstyra värmen och ventilationen i vissa av våra fastigheter. Ett tips är att se till att alla termostater är påslagna och rätt anpassade utifrån årstid. Tänk på att minimera driften nattetid och helger när kontoret är tomt. Tänk också på att element och fönsterapparater behöver stå luftigt för att kunna värma rummen effektivt. Undvik att täcka för eventuella ventiler på fönsterbrädor eller ställa saker framför element.

Här kan du ladda ner Stockholm Stads "Klimatsmart på kontoret" med ännu fler tips på hur du gör medvetna val på jobbet och i din vardag. Ladda ner Klimatsmart på kontoret.

Brand

Fastigheten erbjuder ett heltäckande tjutande brandlarm med sprinklersystem. I samband med att sprinklern löser ut går ett automatiskt brandlarm till räddningstjänsten som gör en utryckning.

Larmet aktiveras av rökdetektorer och larmknappar.

Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus. Inom hyresgästens egna lokaler ansvarar man för att uppdaterad utrymningsplan finns samt att systematiskt brandskyddsarbete genomförs.

Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.

 

 

Säkerhet

I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. För att förhindra att obehöriga tar sig in finns ett passersystem installerat.

Kameraövervakning

Kameror finns i allmänna utrymmen så som entréer, utrymningsvägar och garageportar. Vi kamerabevakar i enighet med våra berättigade intresse av att förhindra och utreda brott, öka säkerheten och motverka misskötsel. Vi lagrar kameramaterial i 3 dygn (72h).

Larm från kameror hanteras mellan 17:00–07:00, Avarn Security bemannar vår bevakningscentral 24/7 och gör också bedömning om utryckning måste ske utifrån vad kameralarm visar.

Trygghet i fastigheten

Vi har högsta prioritering att du ska känna dig trygg i våra fastigheter. Vår kundservice är alltid tillgängliga för frågor och anmälningar av ärenden under dagtid mellan klockan 08.00–17.00 telefonnummer: 08 678 92 90. Om någon obehörig upprätthåller sig i fastigheten eller om du upplever en otrygg situation efter klockan 17.00 så går numret vidare till vår bevakningscentral. De besvarar alla samtal från 17.00–08.00.

Passersystem

I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.

Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.

Parkering

Parkering

Från och med den 1 april hanterar Parkando, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.

Välkommen att kontakta Parkando
kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38.

Kommunikationer

Odenplans respektive S:t Eriksplans tunnelbanestationer nås med cirka fem minuters promenad. Ett flertal bussar samt flygbussar går i närheten och 2017 kommer Citybanan att ha en station på Odenplan. För bilburna är läget utmärkt med närhet till E4, E18, E20 och Norra Länken.

Taxi

Service

Service

I fastigheten finns ett trevligt kafé som serverar frukost, lunch, middag, fika och catering.

Matkyl/butik öppet 24/7

Inom kort hittar du snart en trevlig Convini matkyl/butik i loungen där det finns ett brett sortiment av prisvänliga lunchrätter, mellanmål och snacks. Välkommen på butiksinvigning den 4/9 klockan 12-13. Läs mer här. 

Missa inte restaurangerna i området!

Även i närområdet är servicen väl utbyggd med ett stort antal restauranger, kaféer och affärer. Bland annat hittar du restaurangerna Rummel, Din-Din och ART endast några minuters promenad bort. Väl värda ett besök. 

Vid Odenplan, som nås efter cirka fem minuter till fots, finns ett större utbud av butiker. Även övrig tänkbar service finns på bekvämt gångavstånd.

Tillgänglighet

  • Tillgänglig entré och entrédörr.
  • Automatisk öppning av entrédörr, via tryckknapp.
  • Tillgängliga hissar och rullstolsanpassade ytor utanför hissen.
  • Ledstänger för invändiga trappor och trappsteg.
  • Breda korridorer och strömbrytare på lämplig höjd.
  • Toaletter med assistanslarm.
  • Nära och utformade parkeringsplatser nära entré.

Hantverksservice

Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.

Vi samarbetar med fullserviceföretaget Ryska Posten som utöver hantverksarbeten erbjuder ett flertal tjänster exempel inom event, bud och bemanning.

Priser

Vid löpande allt-i-allo tjänster debiteras 595:- ex moms per person och timme från det att Ryska Posten är på plats. Material som skruv och plugg ingår. Priserna avser Stockholms innerstad. Vid löpande förfrågningar skickas offert.

Framkörning

Ni betalar endast för de timmar som Ryska Posten är på plats. Ingen framkörningsavgift inom tullarna tillkommer. För uppdrag utanför tullarna tillkommer en framkörningsavgift på 250 kr.

Så kontaktar du oss

Vi har en app! Ladda ner via App Store eller Google play. Beställ via formulär Ring oss: 08-678 92 90

Hållbarhet

Energikartläggning i fastigheterna

Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.

Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.

Tips på hur ni kan minska er förbrukning!

  • Gör en enkel kartläggning över ert företags energianvändning. Det är något som vi på Humlegården kan hjälpa till att ta fram. Det är en viktig del att mäta hur förhållandena ser ut för att veta hur ni påverkas och vad ni kan göra. Tillsammans med er kan vi se över drifttider för så väl värme och ventilation som belysning, och anpassa detta efter hur era lokaler används.
  • Ett stort tips är att se över den utrustning ni har. Här är det bra att göra en översyn om det är någon utrustning, såsom dataskärmar, kaffemaskiner eller annat som står på utanför kontorstid. Det är också klokt att se över belysningsarmaturerna. Byt till effektiv och bra belysning, använd närvarostyrning och dagsljusavkänning samt se över armaturernas placering. 

Minska vattenförbrukningen

Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.

Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.

Tips på hur ni kan bidra

  • Se till att inga miljöfarliga ämnen hamnar i avloppet, som målarfärg, kemikalier, lösningsmedel eller läkemedel. De kan innehålla ämnen som tar död på de snälla bakterierna som hjälper oss att rena avloppsvattnet. Farligt avfall ska lämnas till miljöstationer eller återvinningscentraler.
  • Använd kranvatten istället för vatten på flaska.
  • Uppströmsarbete. Alla kan arbeta uppströms, det vill säga minska utsläppen av miljögifter och skräp som hamnar i vårt vatten. Ni kan påverka vattenkvaliteten genom att göra medvetna val som tar hänsyn till vårt vatten och vår miljö.
  • Köp inte varor som innehåller antibakteriella ämnen, det finns bland annat i kläder, schampo, kylskåp samt disk- och tvättmaskiner.

Avfallshantering i fastigheten

I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.

Sorteringen delas upp i två steg

  1. Det första är alltså det arbete du själv gör som hyresgäst.
  2. Det andra står vi för, allt avfall som läggs i kärlet för grovavfall sorteras manuellt på återvinningsstationen. Detta för att vara säkra på att vi kan återvinna så mycket som möjligt.

I princip allt återvinns

Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.

Några tips när ni källsorterar

• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.

Hållbarhetsdata 

  2021 2022 2023
Elanvändning (MWh): **   587,8 351,2
Fjärrvärme (MWh):     1 483,5 1 391,7
Fjärrkyla (MWh):     654,7 763,7
Vatten (m3):     2 651 4 661
Avfall (kg):*     9 372 11 294
         

** Exklusive hyresgästel
* Hyresgästen ansvarar själv för avfallet

Kontakt

Anmäl ditt ärende

Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.

Via vårt formulär

På telefon 08-678 92 90

Via mejl till kundservice@humlegarden.se

Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.


Anmäl ärende

Hållbarhet

Vi bidrar till en hållbar utveckling

Genom att vara en långsiktig fastighetsägare har vi möjlighet att arbeta med och påverka många dimensioner av hållbarhetsfrågan såsom energikällor-och användning, materialval, avfallshantering, transporter och arbetsmiljö för både kunder, medarbetare och leverantörer. Våra långsiktiga mål är att uppnå klimatneutralitet till år 2045 och minska vår energianvändning med 32% till 2030.

Läs mer

Vårt erbjudande

Skräddarsydda lösningar för alla behov

Humlegårdens totala kunderbjudande kallas Skräddarsytt, då det bygger på principen att alla kunder är olika och att den produkt och de tjänster vi erbjuder sätts samman med utgångspunkt i kundens behov och önskemål. 

Läs mer