Fastighet Kassaskåpet 4

Banvaktsvägen 24

Om fastigheten

Trevligt industri/kontorshus.

Lokaler

En stor industri/lager lokal med taklanterniner och lastkaj. Trevliga kontorslokaler.

Historik

Byggår 1955. Förvärvades av Humlegården 2015.

Fakta om fastigheten

  • Adress: Banvaktsvägen 24
  • Område: Hagalund
  • Kommun: Solna
  • Area: 2 626 kvm
  • Byggår: 1955

Fastighetsfiber

För oss på Humlegården är det naturligt att ta ansvar även för fibernätet i fastigheten, precis som vi ansvarar för el- och vattenledningar.

Alla verksamheter är idag beroende av en robust, tillförlitlig och säker uppkoppling. Säkra nät kräver ökad kontroll och minimering av antal felkällor. Tillsammans med Allicon (tidigare Corporate Fiber) har vi därför påbörjat byggnationen av nätet i våra fastigheter, och kommer att erbjuda säker höghastighetsfiber – hela vägen till er lokal. Läs mer om vårt erbjudande här.

Återvinning

Återvinning

Varje fastighet har soprum med olika sorteringsmöjligheter. I vissa hus är utrymmet begränsat, därför finns inte kärl för alla typer av avfall. I den här fastigheten finns möjlighet att slänga kontorssopor. I övrigt sorteras avfallet genom återvinningsrum i närliggande fastighet Kassaskåpet 15.

  • Grovsopor (glas, metall, plast m.m)
  • El-avfall (t. ex batterier och lysrör)
  • Wellpapp/kartong.

Alla grovsopor läggs i väl förslutna sopsäckar. Dessa säckar sorteras därefter manuellt på återvinningsstationen så att det kan återvinnas på bästa sätt. Eftersom varje företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar ni själva för pappersåtervinningen.

Rökning

Rökning är ej tillåten i fastigheten.

Ta del av våra riktlinjer kring rökning här.

Städning och underhåll

För att upprätthålla en ren och trivsam miljö i fastigheten sker regelbunden städning och underhåll av entréer, hissar, trapphus och soprum.

Intervaller gällande städning i fastigheten:

 

Entréer och hissar*

2 gånger/vecka

1/4–31/10

Entréer och hissar*

3 gånger/vecka

1/11–31/3

Trapphus

1 gång/vecka

 

Soprum

1 gång/vecka

 

 

*1/10–30/4 ligger torkmattor i entréerna.

Klimat

Brand

Som fastighetsägare ansvarar Humlegården för brandskydd i allmänna ytor, medan hyresgästen hanterar brandsäkerheten i sina egna lokaler, inklusive utrymningsplan, återsamlingsplats och brandlarm.

Om inget annat föreskrivs i kontraktet ansvarar Hyresgästen för utrymningsplan, brandlarm och återsamlingsplats

Systematiskt brandskyddsarbete utförs av fastighetsägare varje kvartal i fastighetens allmänna ytor och utrymningsplan för allmänna ytor finns att hitta vid entréer samt trapphus. Inom hyresgästens egna lokaler ansvarar man för att uppdaterad utrymningsplan finns samt att systematiskt brandskyddsarbete genomförs.

Inför årsprov/revision kontaktar vi er i god tid för att få tillträde till era lokaler.

Säkerhet

Säkerhet

I våra fastigheter är vi noga med att se till att lås och belysning i fastighetens entréer fungerar väl. Meddela gärna kundservice om du upptäcker att något är trasigt. 

Passersystem

I passersystemet används personliga passerkort och koder för inpassering. Alla entréer och allmänna dörrar i fastigheten är kopplade till kortläsare.

Om en bricka försvinner kan den spärras i systemet och är därmed oanvändbar för obehöriga. För att beställa, ändra eller spärra brickor, kontakta kundservice.

Parkering

Parkando hanterar, på uppdrag av Humlegården Fastigheter, driften av garaget. Samarbetet är ett steg fram för att stärka vårt kunderbjudande inom parkering med lättillgängliga digitala lösningar och andra tjänster såsom mobilitetslösningar.

Välkommen att kontakta Parkando

kundservice@parkando.se
Telefon: 08-408 396 38.

Kommunikationer

För att göra det enklare för våra kunder och deras besökare tog vi initiativ till en egen busslinje, som sedan starten 2014 har kompletterat kollektivtrafiken. Elbussen trafikerar sträckan Odenplan−Hagalunds arbetsplatsområde, vardagar kl. 07.00−09.00 samt kl. 15.00−18.00. Turen är kostnadsfri.

Främja hållbart resande

Att det blev just en elbuss beror på att vi ser initiativet som en viktig del av vårt klimatarbete. Bussen släpper inte ut några avgaser och eftersom vi väljer att ladda med el från förnybara källor är koldioxidutsläppen nästintill noll.

Tidtabell och linjekarta

Tidtabell Elbuss 

Linjekarta Elbuss

Följ bussen i realtid

Här kan du följa bussen i realtid.

 

Taxi

Service

Service

I Hagalund finns en lunchrestaurang med uteservering samt en indisk matvagn. Livsmedelsbutiken Willys ligger på promenadavstånd. All övrig service finns på bekvämt avstånd i Solna centrum.

Tillgänglighet

Hantverksservice

Behöver ni hjälp med att montera en TV, sätta upp hyllor, en whiteboard, eller kanske måla om en vägg? Som kund till Humlegården har du möjlighet att boka hjälp av en hantverkare för att utföra enklare snickeriarbeten.

Inte bara post

Vi samarbetar med Inte bara post, ett fullserviceföretag som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Utöver hantverksarbeten kan de även hjälpa till med exempelvis event, bud och bemanning.

Pris

Det tillkommer en kostnad för det arbete som utförs.

Så bokar du

Det är enkelt att boka hantverkshjälp! Beställ ditt ärende genom vårt formulär, eller ladda ner vår app för ärendehantering från App Store eller Google play för att hantera dina ärenden snabbt och smidigt.

Hållbarhet

Humlegården arbetar aktivt för att minska energiförbrukning och miljöpåverkan i våra fastigheter, med fokus på hållbarhet och långsiktig lönsamhet. Genom energieffektiv teknik, AI-optimering och förbättrad avfallshantering strävar vi efter att minimera resursslöseri utan att kompromissa med komforten för våra hyresgäster.

Energikartläggning i fastigheterna

Vi arbetar hela tiden med att minska energianvändningen i våra fastigheter. Det gör vi genom att löpande arbeta med energieffektivisering och se till att vi successivt uppgraderar våra system till mer energieffektiva lösningar. Vi ser att det finns stora möjligheter att med hjälp av smart teknik minska vår energiförbrukning på värmesidan, utan att göra avkall på komforten i lokalerna. Sedan ett par år arbetar vi med driftoptimering med hjälp av AI där vi minskar vår energiförbrukning kopplat till värme.

Ofta handlar det om en kombination av aktiviteter för att nå bra resultat. Ett exempel är belysning, som är en viktig del när man vill skapa trevliga och trygga miljöer. Här kombinerar vi moderna armaturer och effektiva styrsystem med att göra ronderingar när det är mörkt, för att se hur våra fastigheter är upplysta.

Tips på hur ni kan minska er förbrukning!

  • Gör en enkel kartläggning över ert företags energianvändning. Det är något som vi på Humlegården kan hjälpa till att ta fram. Det är en viktig del att mäta hur förhållandena ser ut för att veta hur ni påverkas och vad ni kan göra. Tillsammans med er kan vi se över drifttider för så väl värme och ventilation som belysning, och anpassa detta efter hur era lokaler används.
  • Ett stort tips är att se över den utrustning ni har. Här är det bra att göra en översyn om det är någon utrustning, såsom dataskärmar, kaffemaskiner eller annat som står på utanför kontorstid. Det är också klokt att se över belysningsarmaturerna. Byt till effektiv och bra belysning, använd närvarostyrning och dagsljusavkänning samt se över armaturernas placering. 

Minska vattenförbrukningen

Som ett led i arbetet att minska vattenförbrukningen använder Humlegården enbart kommunalt vatten ur det kommunala systemet och arbetar med uppföljning av vattenförbrukning per fastighet.

Alla kan dra sitt strå till stacken. Det finns en hel del knep i vardagen som varje person kan göra för att bidra till friskt vatten och rena hav och sjöar. Här kommer några enkla tips som gör skillnad.

Tips på hur ni kan bidra

  • Se till att inga miljöfarliga ämnen hamnar i avloppet, som målarfärg, kemikalier, lösningsmedel eller läkemedel. De kan innehålla ämnen som tar död på de snälla bakterierna som hjälper oss att rena avloppsvattnet. Farligt avfall ska lämnas till miljöstationer eller återvinningscentraler.
  • Använd kranvatten istället för vatten på flaska.
  • Alla kan arbeta uppströms, det vill säga minska utsläppen av miljögifter och skräp som hamnar i vårt vatten. Ni kan påverka vattenkvaliteten genom att göra medvetna val som tar hänsyn till vårt vatten och vår miljö.
  • Köp inte varor som innehåller antibakteriella ämnen, det finns bland annat i kläder, schampo, kylskåp samt disk- och tvättmaskiner.

Avfallshantering i fastigheten

I alla våra fastigheter finns ett återvinningsrum med olika möjligheter till sortering. I en del fastigheter är utrymmet begränsat och där finns inte alltid plats för kärl för alla typer av avfall. Om det inte finns separata kärl för glas, metall eller plast läggs det avfallet väl förpackat i sopsäckar. Sedan lägger man säcken i kärlet för grovsopor. Eftersom alla företag förbrukar varierande mängd papper ansvarar varje hyresgäst för sin egen pappersåtervinning.

Sorteringen delas upp i två steg

  1. Det första är alltså det arbete du själv gör som hyresgäst.
  2. Det andra står vi för, allt avfall som läggs i kärlet för grovavfall sorteras manuellt på återvinningsstationen. Detta för att vara säkra på att vi kan återvinna så mycket som möjligt.

I princip allt återvinns

Vi återvinner cirka 91 procent av allt avfall som våra hyresgäster kastar. Denna återvinningsgrad hade vi aldrig kunnat uppnå med traditionell källsortering. Tillsammans med återvinningsföretaget har vi också planerat avfallshämtningarna så att vi minimerar biltransporterna. På det viset bidrar vi till minskat utsläpp av koldioxid och minskad miljöpåverkan.

Några tips när ni källsorterar

• Skölj ur kladdiga förpackningar.
• Dela på förpackningar som är gjorda av olika material.
• Vik ihop eller platta till små och stora kartonger. Öppna både lock och botten på konservburkar och platta ut dem. Det sparar mycket plats.
• Knyt ihop påsen för hushållssoporna ordentligt.

Hållbarhetsdata 

  2021 2022 2023
Elanvändning (MWh): ** 58,2 54,2 71,3
Fjärrvärme (MWh):   317,8 302,2 276,2
Fjärrkyla (MWh):        
Vatten (m3):   475 276 1 223
Avfall (kg):*        
         

** Exklusive hyresgästel
* Hyresgästen ansvarar själv för avfallet

Kontakt

Du som är hyresgäst kan anmäla ditt ärende här eller beställa hantverksservice.

Du kan också mejla eller ringa.
Telefon: 08-678 92 90
E-post: kundservice@humlegarden.se

Öppettider: Måndag–fredag klockan 8.00–17.00

Anmäl ärendet via vår app

Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.

Anmäl ditt ärende

Här kan du som är hyresgäst hos Humlegården ställa frågor, ge tips och göra felanmälningar. Välj det sätt som passar dig bäst att komma i kontakt med vår kundservice.

Via vårt formulär

På telefon 08-678 92 90

Via mejl till kundservice@humlegarden.se

Du kan också anmäla ärendet via vår app. Appen finns att ladda ner från App Store eller Google Play.


Anmäl ärende

Hagalund

Elbussen

För att göra det enklare för våra kunder och deras besökare tog vi initiativ till en egen busslinje, som sedan starten 2014 har kompletterat kollektivtrafiken. Elbussen trafikerar sträckan Odenplan−Hagalunds arbetsplatsområde, vardagar kl. 07.00−09.00 samt kl. 15.00−18.00. Turen är kostnadsfri.

Hämta tidtabell

Projekt i området

Nya tunnelbanan

Den nya tunnelbanelinjen sträcker sig från Odenplan till Arenastaden, med hållplatser i Hagastaden och Hagalund. Stationen i Hagalund får namnet Södra Hagalund och det byggs två uppgångar, varav den ena etableras på Gelbgjutarvägen, mitt i Hagalunds arbetsplatsområde. Just nu pågår förberedande arbeten. Region Stockholm har samlat all information om utbyggnaden av tunnelbanan på nyatunnelbanan.se.

Läs mer