Misschiefs är en plattform för gränsöverskridande konst. De senaste två åren har Norra Stationsgatan 61 varit basen för projektet, genom ett samarbete med Humlegården. Här har kvinnliga och ickebinära konstnärer erbjudits kostnadsfria ateljéplatser och utställningsytor, i kombination med kurering och collectible design. Här berättar grundaren Paola Bjäringer om satsningen och varför det är viktigt att alltid befinna sig i rörelse.
En nomadisk rörelse som vågar trotsa gränser i ett tryggt kurerat sammanhang. Så beskriver Paola idén bakom initiativet Misschiefs. I nära samarbete med Humlegården har hon omvandlat en lokal åtta våningar upp i Bilpalatset till en kreativ oas för konst, design, mode, musik och performance.
– Sedan Misschiefs startade 2020 har vi etablerat oss som ett rum i staden för konstskapande bortom normen. Vi använder konst och design som världens bästa ursäkt för att slå sönder socioekonomiska barriärer, säger projektets grundare, producent och kurator Paola Bjäringer.
Visionen med projektet är att skapa dialog med människor genom konst. Många upplever Stockholms konstscen som exkluderande, ett forum där bara en viss publik känner sig inbjuden. Enligt Paola behöver staden mer plats för improvisation, lek och experiment.
– Jag vill öppna upp, samla fler uttryck från olika håll och skapa tillgängliga platser för alla som vill uppleva konst på ett nytt sätt. Vår publik känner sig inkluderad som en del i den konstnärliga processen, berättar Paola.
I lokalen i Hagastaden har mer än 30 utvalda konstnärer och deras ateljéer huserat kostnadsfritt. Att ha råd med ateljéplats i Stockholm beskriver Paola som en lyx, framför allt för vissa socioekonomiska grupper.
– Det är otroligt tufft att försörja sig som fristående konstnär idag. Inte minst som kvinna, icke-vit eller ickebinär. Jag får in minst 10 förfrågningar om ateljéplatser varje vecka. Med projektet bidrar vi till att lyfta fram alla fantastiskt kreativa talanger som finns i vårt land.
Misschiefs har växt till en dynamisk produktionsplats, konstscen och mötesplats på 1500 kvadrat i hjärtat av Hagastaden. Varje månad har det hänt något nytt i lokalen i form av utställningar, performances, pop-ups och annat spännande.
– Vi har blivit en del av livet i kvarteret. Många som bor i området har besökt oss och uttryckt glädje över att få ta del av konst på ett helt nytt sätt.
Fotografer: Kajsa Lorentzon, Sanna lindberg, Daniel Camerini, Jonas Malmström
Idén är att vara en nomadisk konströrelse i ständig förnyelse. Tidigare har projektet huserat i Paris, Milano och i Humlegårdens fastighet på Linnégatan på Östermalm. Att ha en fast adress rimmar inte med Misschiefs filosofi. Stannar man för länge på en plats blir det ”business as usual”, menar Paola. Efter två år i Hagastaden har det därför blivit dags att förnya sig igen. Även om projektet nu tar nästa steg ser både Humlegården och Misschiefs fram emot att fortsätta sin dialog och det spännande utbytet som samarbetet inneburit.
– Nu är det dags för oss att dra vidare och dyka upp på någon annan plats i någon annan form. Det gäller att hänga med. Att förflytta sig är stökigt, men också väldigt givande. Migration berikar! avslutar Paola.