Tre tips för dig som letar nytt kontor

Vad ska man tänka på när man letar efter ett nytt kontor? Här delar Humlegårdens uthyrare med sig av sina bästa tips.

Att flytta till ett nytt kontor är ett stort beslut för de flesta bolag, stora som små. Idag bidrar kontoret starkt till hur företagets varumärke uppfattas. Val av läge, typ av fastighet, lokal och inredning talar sitt tydliga språk både för medarbetare och besökare. Vi bad Humlegårdens uthyrare om deras bästa tips. Vad ska man tänka på?

1. Var ute i god tid.
Hur ser ert nuvarande avtal ut och hur lång är uppsägningstiden? God framförhållning påverkar självklart förutsättningarna i jakten på en lokal.

2. Vad är viktigt?
Tänk igenom vad som är viktigt för er verksamhet och era medarbetare. Gör en kravspecifikation där ni fångar upp behoven avseende såväl läge och kommunikationer som arbetssätt och varumärke.

3. Avsätt tid och anlita experter.
Att byta lokaler tar tid och kräver resurser. Lokalsökningsprocessen kan kännas som en djungel av alternativ eller kanske tvärtom - finns det inget som passar oss? Hur kan vårt varumärke omsättas i den fysiska miljön på ett bra sätt? Hur gör vi flytten hållbar, utan onödigt resursslöseri? Vår flytt är en del av en förändringsprocess, hur genomför vi den på bästa sätt? Här finns massor med expertis att tillgå och vi hjälper er gärna i rätt riktning.

Vi vill att våra kunder ska uppleva att deras kontorslokaler, och därigenom relationen med oss som hyresvärd, bidrar i deras affärer. Det samarbetet börjar redan vid den första kontakten med våra uthyrare. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Kontakta Fredrik Lantz, Annelie Liljeqvist, Katarina Cygnaeus eller Désirée Walkenström