Konst i fokus på Linnégatan

Josefin Eklund arbetar främst med neon. Hon deltog i Misschiefs Takeover med utställningen "Subaqueous bloom" under våren 2021." Fotografen är angiven på planner boarden.

Med Misschiefs Takeover har Paola Bjäringer skapat en ny plattform för kvinnliga konstnärer och formgivare. Genom ett samarbete med Humlegården har hon utvecklat en pop-up på Linnégatan i Stockholm, som ger konsten och konstnärerna en ny arena samtidigt som platsen får nytt liv.

När Paola Bjäringer var tre år flyttade hennes föräldrar från Sverige till Paris, där hon växte upp. Efter några år i London flyttade hon ”hem” med sin man och barn till Sverige och Stockholm, en plats hon hade ganska vaga begrepp om. Hon hade förväntat sig att komma till en feministisk fristad, men blev lätt besviken. 

Ibland kan det vara en fördel att komma in lite från sidan. Under sina första år i Sverige gjorde Paola Bjäringer ateljébesök hos konstnärer och formgivare landet runt. Det gav henne en egen blick på Sveriges designscen, som våren 2020 manifesterades i den hyllade utställningen Misschiefs, med tio ledande kvinnliga formgivare i alla åldrar. Utställningen visades i en tom lägenhet mitt på Stureplan under förra årets designvecka, och gav ett enormt gensvar. 

– Misschiefs föddes ur mitt intresse att visa en mer punkig sida av svensk design, baserat på vad jag sett under två års resor i landet. Nutida svensk design och konsthantverk är representerade på gallerier över hela världen och i sociala medier, men har ingen fast plats i Stockholm. Jag förstod inte varför.  

En rå lokal omvandlades  

Efter den flygande starten var det tänkt att Misschiefs skulle resa ut i världen, först med en utställning under designveckan i Milano. Men så slog coronapandemin till, och allt stannade upp. Paola Bjäringer drabbades av panik, och började leta efter en lokal i Stockholm för att visa verken. 

– Jag reagerade som en emotionell fransyska, och skrev ett SOS-brev till alla jag känner. Sedan gick jag systematiskt igenom alla fastighetsägare i Stockholm, och skrev ett mail till Katarina Cygnaeus på Humlegården. Hon svarade direkt och frågade om jag ville komma och titta på ett gammalt tvätteri på Linnégatan. 

– Det var fullt kaos i lokalen, med en massa arbetare och maskiner som bullrade.  Katarina frågade: ”Hur många kvadratmeter vill du ha?” ”Jag tar alltihop”, svarade jag. Jag bad dem att låta lokalen vara precis som den var, bara jag fick tillgång till vatten och ett kylskåp. 

I Stockholm finns nästan inga råa, ostajlade lokaler att få tag på. Men Paola Bjäringer såg genast att det gamla tvätteriet på Linnégatan var en perfekt miljö att visa design i. 

– Råa, nakna lokaler visar sin personlighet med olika tidslager, färger och tapeter, säger hon. Väggarna talar och berättar en historia. Fastighetsbolagens roll är inte att hjälpa människor, men Humlegården kunde ändå inte göra något med lokalen just då och Katarina Cygnaeus förstod direkt vad jag menade och litade på mig. 

– Jag imponerades av Paolas driv och hennes spännande idéer för hur lokalen skulle kunna användas under den period då den skulle stå tom. Konst och kultur är en viktig del stadens attraktion och här kunde vi även bidra aktivt till en bransch som verkligen var i behov av stöd, säger Katarina Cygnaeus, som arbetar med uthyrning på Humlegården.  

Konstnär: Frida Fjellman
Fotograf: Daniel Camerini

Kombination av utställningar och ateljéer  

I augusti 2020 öppnade Misschiefs sin pop-up på Linnegatan. Planen var inte att sälja designobjekt, utan att låta formgivare och konstnärer som blivit utan lokal under pandemin få en plats att arbeta på, delvis inför publik. 

– Jag visste att många utövare stod utan lokaler och inkomster, och att de var socialt isolerade. Vi satte upp tejp på golvet för att markera vars och ens arbetsutrymme, och skapade en öppen studio utan väggar där publiken kunde komma in och titta. Det var inte helt enkelt, vare sig för mig, publiken eller konstnärerna.  

Vid årsskiftet tog verksamheten en ny inriktning, berättar Paola Bjäringer: 

– Sedan i januari har jag fördelat lokalen i två partier. Till att börja med den offentliga utställningsplatsen, som är synlig från fönstren mot gatan. Där har jag bjudit in olika konstnärer att ta mer plats. Soloutställningar med kvinnliga konstnärer är alltför ovanliga, här har vi möjlighet att visa framför allt kvinnor, icke-binära och icke-vita konstnärer, på en strategisk plats i innerstan där människor med makt rör sig. Mitt samarbete med Humlegården möjliggör det. Den andra delen av lokalen, som vi kallar ”backstage”, är en plats där konstnärer kan arbeta gratis. Här visar vi också verk från de utställningar vi haft hittills, och säljer dem direkt från konstnärerna till publiken utan kommission.  

Fram till den 29 maj visas en grupputställning i de inre lokalerna, med konstnärerna Hanna Stansvik (målare), Sara Gewalt (skulptör), Pia Simensen (målare), Irina Laaja (skulptör) och Fanny Ollas (skulptör). I sommar kommer det att bli en fotoutställning av den iranska konstnären Atoosa Farahmand, och i augusti och september blir det Minna Palmqvist, Sahar Tavasolian, Design LabS/Bastarder och Hedwig Bergman.  

Konstnärer: Monica Förster, Sara Gewalt, Josefin Eklund. 
Fotograf: Daniel Camerini

Hoppas att projektet kan få efterföljare 

– Min dröm är att aktivera tomma lokaler med kultur i olika stadsdelar, under tiden som fastighetsägarna letar efter nya hyresgäster. Att fylla tomma lokaler med nytt innehåll är ingen unik idé, det händer just nu i storstäder som Paris, Milano, New York och Los Angeles. Men är Stockholm redo? Tåget går redan. 

Ett historiskt föredöme, säger Paola Bjäringer, är den engelska staden Sheffield: 

– Sheffield brukade vara berömt för sin stålindustri. Sedan kom finanskrisen under Margaret Thatcher, och industrierna gick i konkurs. Då gick fastighetsägarna ihop och satsade på konst och musik, vilket ledde till en kulturell boom. Sheffield var under en period världsledande inom musik och kultur, vilket gav turism, och byggde upp hela ekonomin igen. 

Kulturen kan också läka de sociala luckor som uppstår i staden när hantverksyrken försvinner, säger Paola Bjäringer: 

– Alla moment i innerstaden som bygger på mänsklig kontakt har försvunnit, som skomakare och tvätterier, säger hon. Kulturen skapar riktiga, mänskliga möten. Alla talar om kultur nu. Med Misschiefs vill jag göra Stockholm till en mer kulturell plats, och hoppas kunna inspirera andra att hänga på.  

Fastighetsbolagen har en viktig roll 

Humlegårdens fastighetschef Peter Lind delar synen på kulturens viktiga roll i staden. Han menar att initiativet har många fördelardet skapas intressanta möten, konstnärerna får en arena och platsen blir mer levande och intressant.   

– För vår del är samarbetet med Paola och Misschiefs ett sätt att lyfta fram konsten och konstnärerna på ett spännande sätt och ge en plats ett nytt liv och dynamikI vår roll som fastighetsägare har vi stora möjligheter att bidra till Stockholms attraktionskraft. Vi uppmanar våra kollegor i fastighetsbranschen att tänka likadant. Tillsammans kan vi göra stor skillnad. Att skapa intressanta platser där man kan mötas och ta del av kultur kommer att vara särskilt viktigt när samhället öppnar upp igen och det blir dags för en ”återstart”, säger Peter Lind.  

 Paola Bjäringer, Humlegårdens Fastighetschef, Peter Lind, Humlegårdens Affärsutvecklingschef, Anna Kullendorff
Från vänster: Paola Bjäringer, Peter Lind, Katarina Cygnaeus. 



Relaterade artiklar

Prisbelönt textilkonst på Misschiefs Takeover

Maja Michaelsdotter Eriksson har lyfts fram som en hantverksskicklig konstnär, en orädd inspiratör och kraftfull förnyare inom det textila konsthantverket. Nu är hon dubbelt aktuell, både genom sin...

Läs mer


Open House

Open House är den världsomspännande arkitekturfestivalen som syftar till att skapa nyfikenhet och öka allmänhetens intresse för arkitektur, involvera medborgarna i stadens utveckling och ge nya...

Läs mer


En pionjär och inspiratör inom hållbarhet flyttar in

Hur kan design bidra till en mer hållbar framtid? Det är frågan som driver formgivaren Marie-Louise Hellgren i hennes arbete. I höst flyttar hon sin studio till Humlegårdens kvarter vid...

Läs mer