Den 10 augusti slog Misschiefs Takeover upp sina portar på Linnégatan 4. Här kan besökaren ta del av en spännande kombination av pop-up ateljéer och konstutställning. Deltagarna är alla kvinnor, verksamma inom konst, design och hantverk. Vi träffade Paola Bjäringer, curator och grundare, för att höra mer.
Svensk-franska Paola Bjäringer är producent och curator. Hon har tidigare varit gallerist och har även en bakgrund som genusvetare med examen från London School of Economics. Nu är hon aktuell som initiativtagare till Misschiefs, ett koncept som bygger på tillfälliga gästspel på olika platser, där Paola i egenskap av curator bjuder in ett antal utvalda konstnärer och formgivare. Den första utställningen ägde rum på Bångska våningen vid Stureplan i samband med Stockholm Design Week i februari 2020. Initiativet fick mycket uppmärksamhet och efter visningen i Stockholm hade konstkollektivet planerade utställningar i Milano, Marseille och Paris. Men pandemin förändrade förutsättningarna.
I mötet med Humlegården uppstod dock en spännande möjlighet och Misschiefs bjöds in för att göra ett tillfälligt gästspel på Linnégatan 4. I den 500 kvadratmeter stora lokalen där Misschiefs nu etablerat sig har det tidigare funnits ett tvätteri.
- Det är en dröm att få arbeta med en plats som denna. Lokalen var rå när vi besökte den för första gången, och den är ett konstverk i sig själv, där det förflutna lämnat spår. Vi har strävat efter att ta tillvara på det vackra, opolerade och historiefyllda samtidigt som vi skapar separata ytor för konstnärerna. Ateljéer där de kan arbeta på daglig basis, berättar Paola.
Över 20 kvinnliga konstnärer och formgivare är representerade, antingen personligen genom sin ateljé eller med utställda verk.
- Det har handlat mer om att skapa scenografi än att curera en utställning. Vi vill skapa magi och en intressant spänning mellan besökaren, konstverken och de kvinnor som arbetar på plats i sina ateljéer. För mig har det också varit viktigt att hitta sätt att använda alla ytor. Att både nyttja den grundläggande rumsligheten men också det dekorativa från den tidigare användningen, för att lyfta fram platsens kvaliteter och råa skönhet, samtidigt som vi ger den en ny mening och funktion med plats för skapande och interaktion mellan människor.
En av ambitionerna i arbetet med Misschiefs är att öka kvinnliga konstnärer och formgivares synlighet. På Linnégatan 4 har Paola Bjäringer samlat kreatörer som är verksamma inom flera olika konstformer - från glas till foto och interaktiv konst. Kvinnorna är mellan 25-83 år. Vissa är väletablerade och andra är nya talanger och tillsammans bjuder de på ett brett spektrum av perspektiv och uttryckssätt. Deltagarna är valda med omsorg.
- Vem som får komma till tals, och vem som inte får det samt vilken kontext som omger det hela är särskilt viktigt i mitt arbete som curator. Något som kännetecknar alla deltagare är att de går sin egen väg i sitt konstutövande, på ett sätt som ger näring och energi till den svenska konstscenen, och utmanar uppfattningen om på vad det innebär att skapa konst idag, menar Paola.
Flera av konstnärerna som nu har sina temporära ateljéer på Linnégatan har inspirerats av sammanhanget och skapar nya verk som baseras på lokalens historia och de spår man funnit av den tidigare verksamheten.
- Ett exempel är Emma Dominguez, som i sin konst använder takfönstren i lokalen för att minnas och lyfta fram historierna som tillhör några av de kvinnor som arbetade på tvätteriet i tjugo års tid. När ljuset faller in genom fönstret projiceras kvinnornas ansikten i rummet. Det är en fin påminnelse om att alla kvinnor är sammanlänkade och att vi är starkare tillsammans, särskilt i den globala kris vi nu befinner oss i.
Konstnärlig gestaltning är en viktig del i både enskilda fastigheter och på allmänna platser. Misschiefs Takeover ger stråket ett spännande inslag som bidrar till upplevelsen av platsen. För Humlegården är samarbetet även ett sätt att stödja en bransch som drabbats svårt av pandemin.
I arbetet med att skapa ett intressant program har covid-19 satt begränsningar - men även sporrat kreativiteten. Här finns inslag som går att uppleva på plats för en mindre publik, och vissa kommer även livestreamas genom webbsidan och sociala medier. Lokalens stora fönster längsmed Linnégatan gör också att det går att ta del av installationer och performance även från gatan.
- Min ambition är att besökarna ska få en känsla för vad det innebär att vara en konstnär, se hur de arbetar och ta del av skapandeprocessen. Jag hoppas också att de som passerar förbi upplever vår takeover som ett oväntat inslag, säger Paola.
Målsättningen är också att kvinnorna ska få en möjlighet att sälja sina verk på ett mer demokratiskt sätt, utan filter och på ett sätt som inte är så pretentiöst menar Paola.
- Konst är för alla. Jag vill verka för att ge besökaren en upplevelse som är mer transparent, hands-on och inte minst rolig. Det finns stort utrymme för att utforska nya sätt att konsumera konst, inte minst i tider som dessa. Samarbetet med Humlegården skapar nya möjligheter för hur man i framtiden kan nyttja platser och skapa koncept, avslutar Paola.
Paola Bjäringer är producent och curator
Misschiefs Takeover på Linnégatan 4 är öppen för allmänheten måndag-fredag kl. 10-17 till och med augusti 2021.
//
Ateljéer: Minna Palmqvist, Farvash, Elise Léonin, Grebnellaw, Francine Agbodjalou, Klittpower, Alexandra Falagara, Anna Nordström, Emma Dominguez och Nachla Libre
Utställning: Anita Graffman, Kitty Schumacher, Emma Marga Blanche, Åsa Jungnelius, Anna Nordström, Farvash, Anna Kraitz, Sara Szyber, Märta Mattsson, Yngvild Saeter och Nelcya Chamszadeh.
Vill du veta mer, besök www.misschiefs.se
Paola Bjäringer är producent och curator