Humlegården testar uppkopplade, intelligenta hissar i pilotprojekt

Upplevelse av ett kontor börjar många gånger redan i fastighetens entré. På Humlegården strävar vi efter att leverera en hög servicenivå i alla delar av kundupplevelsen. När vi fick möjlighet att som enda svenska företag delta i KONEs internationella pilotprojekt med fokus på uppkopplade, intelligenta hissar kändes det därför självklart att delta. KONE vill skapa framtidens modell för underhåll av hissar. Tekniken har utvecklats tillsammans med IBM och bygger på realtidsdata som ska ge smartare hissar med färre stopp.

En viktig del av KONES strategi är att bli bättre på att arbeta förebyggande med service och skapa värde för kunder på nya och mer intelligenta sätt. Det finns stora vinster med framtidens hissar, som till exempel själva kan berätta att de behöver byta ut en reservdel i god tid. Humlegården använder sedan många år KONE som servicepartner av hissar och pilotprojektet blev ett naturligt steg då vi bättre vill kunna förutspå behoven för olika hissar och göra proaktiva åtgärder i rätt tid.

– Vi vill bidra till en bättre livsmiljö och ökad kvalitet för alla våra kunder. Våra hissar är en viktig del av kundens upplevelse i våra fastigheter, och vi vill därför minimera oplanerade stopp och maximera den tekniska livslängden, vilket kräver nya innovativa sätt att arbeta med förebyggande underhåll och service. Genom det här pilotprojektet använder vi realtidsinformation från våra hissar för att förbättra upplevelsen för alla som dagligen använder hissarna i våra byggnader, säger Per Rosén, som ansvarar för teknikutveckling på Humlegården.

KONEs pilotprojekt är en viktig byggsten i företagets kommande nya uppkopplade 24/7 service. Samarbetet kommer mynna ut i värdefull erfarenhet i utvecklingen av ytterligare intelligenta tjänster till hissar och rulltrappor. 24/7-tjänsten använder IBM Watson IoT (Internet of Things) plattform och andra avancerade tekniker för att skapa intelligent service för hissar och rulltrappor. För personer som använder hissarna innebär det kortare väntetider och en mer personligt anpassad upplevelse. Systemet gör det möjligt att samla stora mängder data från sensorer som övervakar, analyserar och visas i realtid, vilket förbättrar prestanda, tillförlitlighet och säkerhet.

– Våra kunder förväntar sig snabbare leverans och skräddarsydda lösningar. Med hjälp av data kan vi skapa smarta lösningar i alla led i vår verksamhet – från nyinstallationer till service och modernisering av befintliga hissar. Vi är övertygade om att den bästa vägen till framgång är att arbeta tillsammans med våra kunder, användare och affärspartners, berättar Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien.

Se filmen nedan där vår fastighetschef Peter Lind berättar mer om samarbetet.

KONE interligenta hissar

 

 



Relaterade artiklar

Därför ger hållbar finansiering en dubbel vinst

Gröna obligationer sänker räntekostnaden för Humlegården. Arbetet med gröna obligationer ökar dessutom värdet på fastigheterna. – Jag är säker på att vi inom ett par år kan finansiera oss till 100...

Läs mer


Res miljövänligt med elhybridbåten Movitz

Vi erbjuder ett smidigt och miljövänligt alternativ för dig som pendlar mellan Stockholm och Solna strand. Genom vårt samarbete med rederiet Green City Ferries reser Humlegårdens hyresgäster gratis...

Läs mer


Humlegården förbättrar kommunikationer med egen elbusslinje

Stockholm växer och inom några år kommer staden ha en miljon invånare. När tillväxttakten är hög och nya områden växer fram ställs tuffare krav på kollektivtrafiken. En egen busslinje blev svaret n...

Läs mer