Designfest i Stockholm

När häggen blommar som mest och koltrasten kvirrar som högst öppnar designfestivalen Stockholm Creative Edition sina dörrar för allmänheten. Festivalen är en öppen inbjudan för nyfikna stockholmare att ta del av ny, spännande design – mitt i innerstaden. Epicentrum återfinns på Humlegårdsgatan 31 vid Engelbrektsplan.

Till skillnad från traditionella möbelmässor är Stockholm Creative Edition en stadsfestival med formgivning som tema. Under några intensiva dagar den 18 till 21 maj kan man ta del av utställningar, samtal eller bara mingla i de deltagande företagens showroom.

Festivalens epicentrum finns på Humlegårdsgatan 31 vid Engelbrektsplan, där Humlegården upplåtit en lokal under festivaldagarna. Här kommer det att finnas möjlighet att se den nya möbelproducenten Contems utställning med upcyclade möbler av kasserat virke och slinka in på en kaffe eller ett glas vin i deras Bar Contem.

Contems specialritade fåtöljer har tillverkats av virke från husrivningar och träd som annars skulle ha kasserats eller eldats upp. Det gör att varje stol får ett unikt uttryck, med kvistar som skulle ha rationaliserats bort i industriell möbelproduktion.

– Den ena plankan är inte den andra lik, säger Cristian Lind, som grundat Contem tillsammans med kollegan Jack Dalla Santa. Jack och jag är barndomskompisar, och har båda växt upp med pappor som arbetar med antikviteter och gamla saker. Vi är skolade i att ta hand om det som finns, och när vi renoverade mitt landställe diskuterade vi hur vi skulle kunna ta hand om spillvirket. Det ledde till Contem. Vi lanserade vår första kollektion nu i februari.

Från Milano till Stockholm

Arrangörerna bakom Stockholm Creative Edition är Ulrika och Philippe Attar. Efter att ha besökt stora evenemang som möbelmässan Il Salone i Milano under många år kände de att det var dags för ett lokalt alternativ i Stockholm. Mitt under pandemin bestämde sig för att göra slag i saken, och i september förra året kunde de inviga historiens första Stockholm Creative Edition.

– Vi behöver inte göra samma sak varje år, säger Philippe Attar, utan Stockholm Creative Edition kan utvecklas och vara lite annorlunda från gång till gång. Det viktiga är att göra något nu när Stockholm är som vackrast, när man kan promenera utomhus och besöka olika evenemang. Vi vill att människor ska känna sig välkomna, vi tror på pluralism och vill sänka trösklarna till designvärlden.

Tidsmässigt sammanfaller dessutom Stockholm Creative Edition med att stadens design- och konstskolor har sina avgångsutställningar. Redan på tisdagskvällen den 17 maj öppnar såväl Malmstens som Beckmans skolor dörrarna för sina vårutställningar.

Hållbarhet och cocktails

Resten av veckan avlöser evenemangen varandra. Man kan bland annat höra Isa Kukkapuro föreläsa om sin far, den finländska designmästaren Yrjö Kukkapuro, ta del av samtal om återvinning och hållbarhet med samtida formgivare som Kauppi & Kauppi och Form Us With Love samt dricka experimentella cocktails.

– Det blir en väldig spännvidd, lovar Ulrika Attar. Stockholm Creative Edition ska vara en social och energifull mötesplats både för branschfolk, studenter och vanliga människor. En sådan här festival är mer intim än en vanlig mässa, det är ett mer kvalitativt format som många verkligen gillar.

Nytt liv i city

För Humlegården är Stockholm Creative Edition ännu ett exempel på företagets vilja att pröva nya vägar genom samarbeten med samtida konstnärer och formgivare. Det pågående samarbetet med konstkollektivet Misschiefs har fått mycket uppmärksamhet, liksom vinterns samarbete med formgivaren Marie-Louise Hellgren, känd för sitt innovativa arbete med återvunna material.

– Vi vill skapa attraktiva platser och sammanhang. Där har konst och kultur en viktig roll att spela, säger Madeleine Castenvik Holt, marknads- och kommunikationschef på Humlegården. Här finns det mycket att lära och upptäcka, som kan bidra till utvecklingen av de platser där vi är verksamma. Det är viktigt att vi har en ödmjuk inställning i det arbetet, att vi vågar testa och utforska.

Ulrika Attar håller med:

– Jag och Philippe har arbetat mycket med fastighetsutveckling och hur man skapar attraktivitet i stadsdelar. Jag tycker att Stockholms fastighetsägare kan bli bättre på det, för att skapa mer dynamik i staden – det måste finnas plats för mer än bara fast food och fast fashion i city. Vi visste att Humlegården också var intresserade av de frågorna och hade samarbetat både med Misschiefs och Marie-Louise Hellgren, så det föll sig naturligt för oss att samarbeta med dem.

Lärorika gästspel

Madeleine Castenvik Holt på Humlegården säger att tillfälliga gästspel ger nya perspektiv och är en viktig del i arbetet med att skapa intressanta sammanhang:

– Samarbetet med Stockholm Creative Edition är både roligt och lärorikt. Initiativet lyfter ett ämne vi tycker är viktigt och hubben vid Engelbrektsplan blir ett spännande inslag i kvarteret. 

Designfestivalen Stockholm Creative Edition äger rum den 18–21 maj. Hela programmet finns på stockholmcreativeedition.com.

Stockholm Creative Edition, Humlegårdsgatan 31:

Onsdag 18 maj kl. 10–17 kaffebar
Torsdag 19 maj kl. 10–17 kaffebar, kl. 17–23 vinbar
Fredag 20 maj kl. 10–17 kaffebar, kl. 17–23 vinbar
Lördag 21 maj kl. 10–17 kaffebar, kl. 17–23 vinbar


Fotograf: Ollie Nordh 
 



Relaterade artiklar

Substansvärde per 2022-06-30

Beräknat substansvärde per 30 juni 2022 uppgår till 33 285 kronor per aktie. Värdet innebär en ökning med 11,3 procent för första halvåret 2022.

Läs mer


Avsnitt 9 – I huvudet på Pelle Lydmar

Missa inte det nya avsnittet av Humlegårdens podcast, Miljöer att växa i. Denna gång gästas vi av hotell- och krögarikonen Pelle Lydmar.

Läs mer


Humlegården utser Fredrik Sandell till finansansvarig

Humlegården har en stark finansiell profil, ett arbete som under våren bekräftats genom starka betyg från ratinginstituten Moody’s och Standard & Poor’s. För att ta detta arbete vidare har Fredrik...

Läs mer