Enjoy Bazaar lanserar Black Milk Gastro Bar i T-House

Stjärnkrögarna Daniel Höglander och Niclas Jönsson öppnade under hösten sitt nya asiatiska restaurangkoncept Enjoy Bazaar i Humlegårdens fastighet T-House på Engelbrektsplan i Stockholm. Nu tar krögarna ytterligare ett steg i satsningen och lanserar Black Milk Gastro Bar som från den 1 februari erbjuder Daniels tolkning av omakase till välsmakande drycker. Black Milk Gastro Bar har öppet onsdag-lördag, med två sittningar kvällstid på Enjoy Bazaar.

Med Enjoy Bazaar har krögarna Daniel Höglander och Niclas Jönsson lyckats skapa en spännande och aktuell miljö, där innovativa asiatiska rätter står i fokus på den breda menyn. Med start den 1 februari 2023 kommer restaurangen att bjuda på en ny inriktning kvällstid, då krögarna har utvecklat en ny matupplevelse, Black Milk Gastro Bar.

Unika rätter varje dag

I det nya konceptet serveras Daniel Höglanders egen tolkning av modern omakase, tillsammans med dryck signerad cocktailbaren Stjärtilleriet. Omakase betyder ’jag litar på dig’ på japanska, vilket innebär att Daniel utgår från dagens råvaror och skapar unika rätter varje dag. Från onsdag till lördag, erbjuds två sittningar per kväll, klockan 18.30 samt 20.00. Gästerna bjuds på 10–12 små rätter med passande drycker, komponerade och serverade av Stjärtilleriets barchef Hugo Örn.

– I den ständigt föränderliga och snabba världen vi lever i idag vill vi skapa något nytt och speciellt, där det får ta tid utan stress. Som ett resultat av pandemin och en orolig omvärld står vår bransch inför stora utmaningar, men det hindrar oss inte från att presentera nya gastronomiska upplevelser, säger Daniel Höglander. 

Ambitiös satsning – tar sikte på stjärnor

Sedan 2015 driver Daniel Höglander och Niclas Jönsson den tvåstjärniga Michelinkrogen Aloë i Långbro. I samma fastighet driver de även Rinos Bodega som är en enklare restaurang med vällagad folklig cusine. De driver även restaurangerna på boutiquehotellet Villa Dagmar som öppnade våren 2021.  Under pandemin startade Daniel och Niclas ’Black Milk Sushi’ i Älvsjö, då de såg brister i utbudet av takeaway sushi. Satsningen blev mycket populär och där föddes idéen om Enjoy Bazaar, som samlar ett stort urval av asiatisk snabbmat på plats i restaurangen i T-House samt för takeaway.

I den nya matupplevelsen är dryck en central del. Här samarbetar krögarna med barchefen Hugo Örn på cocktailbaren Stjärtilleriet, som till vardags är en del av restaurang Artilleriet på Östermalm i Stockholm.

Daniel Höglander och Niclas Jönsson
Fotograf: Mikael Strindhed

– Vi har höga ambitioner i vår satsning på Black Milk Gastro Bar, som är ett sätt för oss att visa hur vi med mat, dryck, konst och passion kan skapa en unik och oförglömlig upplevelse. Stockholm har utsetts till gastronomisk huvudstad 2023 och vi vill bidra till att Sverige och Stockholm ska fortsätta vara en matdestination. Med Daniels version av en modern "omakase" siktar vi mot stjärnorna, avslutar Niclas Jönsson.

Enjoy Bazaar har sedan portarna slogs upp under hösten 2022 mötts av fin respons.  

– Vi är mycket glada över stjärnkrögarnas etablering och vi ser fram emot att restaurangen nu även kommer att bjuda på ytterligare en ny typ av upplevelser under kvällstid. Det är en fantastisk byggnad och plats med ett av Stockholms bästa lägen vid Engelbrektsplan, dit många företag, besökare och närboende i området söker sig. Det är viktigare än någonsin att skapa intressanta sammanhang där människor vill vara och dit man vill återkomma. Föränderlighet och kvalitet är viktiga nyckelord och med denna nya satsning blir restaurangen, atmosfären och platsen än mer unik, säger Anna Kullendorff, affärsutvecklingschef Humlegården Fastigheter.

Enjoy Bazaar, Engelbrektsgatan 3
www.enjoybazaar.com/


Öppettider:
Måndag-tisdag                              11.30-20.00
Onsdag-fredag                              12.00-22.00
Lördag                                             12.00-22.00
Söndag                                            12.00-22.00

Black Milk Gastro Bar och omakase-middagar öppnar onsdagen den 1 februari:

Onsdag – lördag kl. 18.00 och 20.30. Boka bord här.



Relaterade artiklar

Humlegården välkomnar designfestivalen Stockholm Creative Edition till Hagastaden och Norra Station

Den 24–27 maj är det dags för årets upplaga av designfestivalen Stockholm Creative Edition. Till höjdpunkterna hör utställningen New Contemporary med fokus på unga formgivare samt Malmstensskolans...

Läs mer


Humlegården lanserar ramverk för hållbarhetslänkad finansiering

2017 emitterade Humlegården bolagets första gröna obligation och 2021 uppnåddes en viktig milstolpe, då all finansiering klassades som grön. Nu tas nästa steg genom lanseringen av ett nytt ramverk...

Läs mer


Stockholm Creative Edition till Norra Station

Den 24 maj öppnar Stockholm Creative Edition, den årliga designfestivalen som i år hålls för tredje gången. En av designveckans höjdpunkter är utställningen New Contemporary med fokus på unga...

Läs mer