Hälsa på hos CAIA

Ambitionerna var höga när CAIA Cosmetics flyttade till Humlegårdens fastighet på Biblioteksgatan 29, och slutresultatet liknar inget annat. Följ med in i lokalerna och hör tankarna bakom etableringen. Vi får även några tips på vägen från inredningsarkitekterna bakom konceptet, som utsågs till Sveriges Snyggaste Kontor förra året.

Kontoret på Biblioteksgatan 29 sträcker sig över cirka 700 kvm, med utsikt över Humlegården och Engelbrektsplan. I lokalerna finns förutom flexibla arbetsplatser, mötesrum och gemensam lounge även en studio om 150 kvm som används för fotograferingar och event.

I jakten på ett nytt kontor var läget en av de viktigaste punkterna. Det tidigare kontoret låg på Humlegårdsgatan vid Östermalmstorg.

− Vi älskade det läget! Därför letade vi i närområdet och blev otroligt glada när vi hittade denna lokal. En annan viktig punkt var att vi skulle ha utrymme för våra egna visioner och idéer när lokalen renoverades, att vi skulle ha plats med en studio eftersom vi skapar så mycket content och även att det skulle finnas gott om plats för företaget att växa. Vi trivs så bra på vårt nya kontor. Att det är beläget på sjätte våningen med fönster genomgående gör att det är en ljus känsla även på vintern, berättar Malin Ljungkvist, Projektledare på CAIA Cosmetics.  

Målsättningen var att skapa en kreativ plats utöver det vanliga, där kontoret är en förlängning av varumärket. CAIA sökte en internationell känsla och ambitionen har varit att skapa något helt nytt, som utmanar den traditionella synen på kontoret.

−  Grundidén när vi började planera vårt kontor var att det skulle vara som att kliva in i CAIAs värld. Eftersom vi inte har några fysiska butiker (utöver den tillfälliga pop-up som nyligen slog upp portarna på NK i Stockholm) utan endast finns online, så är vårt kontor ett viktigt fysiskt skyltfönster. Därför vill vi att alla som kommer in här ska känna att de kommer in i CAIAs universum, säger Malin Ljungkvist.  

För inredningen står CJ Studio, som i sin vardag möter många företag som funderar över hur man skapar ett kontor som både möter praktiska behov och är attraktivt för medarbetarna.

− Idag ska kontoret inte bara var ett en plats dit man går och arbetar med skrivbord, kaffe, mötesrum och kollegor. Idag måste ett kontor attrahera medarbetarna till att vilja komma till kontoret. Många lägger idag mer fokus på att skapa en variation av funktion och arbetsmöjligheter, en blandning av lounger och ergonomiska platser och framför allt högre ambition i inredningen. Det ska inte bara vara ett kontor utan vårt kontor, berättar Charlotta Skog, Arkitekt och grundare av CJ Studio. 

Hur man ska då tänka om man vill skapa ett kontor som speglar företagets varumärke? Charlotta menar att det är viktigt att göra sin hemläxa och konkretisera sina praktiska behov, samt fundera över vad man vill förmedla.

− Det är viktigt att man funderar på hur man vill uppfattas och vad man vill förmedla till såväl kunder som medarbetare. Både vad det gäller känslor och stämning. Vad är målet, för vem gör man det och hur ser det ut i fysisk form? Ett varumärkes grafiska profil behöver inte nödvändigtvis översättas rakt av i inredningen. Om man vill upplevas varm, inkluderande med spjutspetskompetens ser det ut på ett sätt. Vill man upplevas sval, kreativ och on point ser detta ut på ett helt annat sätt. Det bästa är att ta ett helhetsgrepp −  upplevelsen av varumärket måste kännas i hela lokalen och självklart även prägla kulturen och hur man möter sina besökare, menar Charlotta Skog. 

CAIAS kontor har rönt stor uppmärksamhet och förra året vann bolaget utmärkelsen ”Sveriges Snyggaste Kontor” i tuff konkurrens.

− Vi har valt en ganska lekfull inredning med väl utvalda detaljer och eftersom vi gör allt content in-house är det även viktigt att alla hörn av kontoret är fotovänliga. Detta i kombination har nog gjort att vårt kontor inte är särskilt klassiskt vilket vi tror är en bidragande faktor till den fantastiska titeln "Sveriges snyggaste kontor", avslutar Malin Ljungkvist.

Varumärket är en riktig snabbväxare, och det är tydligt att teamet bakom CAIA inte gör något halvdant – inte heller när det gäller utformningen av det egna kontoret.

− CAIA är kreativa, modiga och superproffs. I deras brief var de tydliga med att de ville skapa något alldeles extra. Att inredningen ska arbeta för att kunna presentera deras produkter, att det skulle vara instragramvänligt, att de önskade stark formgivning som sticker ut samtidigt som det känns mjukt och fluffigt. De sökte något som gärna fick vara lite oväntat och med glimten i ögat. Så vi skapade precis det! säger Charlotta Skog. 

Fotograf: Emil Fagander  



Relaterade artiklar

Humlegården lanserar uppdaterat grönt ramverk med anpassning mot EU-taxonomin

Redan 2021 klassades all Humlegårdens finansiering som grön och under 2023 introducerades även ett nytt ramverk för hållbarhetslänkad finansiering. Nu tas ytterligare ett steg mot bolagets...

Läs mer


Humlegården bibehåller starka nyckeltal och hög kreditvärdighet

Trots utmaningar i omvärlden kan vi se tillbaka på ett år där vi lyckas bibehålla en robust position och ett starkt förvaltningsresultat. En stabil finansiell ställning gör att vi har ett fortsatt...

Läs mer


Hållbarhet i fokus när Brunswick Real Estate flyttar in hos Humlegården

Nu slås portarna upp till bolagets nya huvudkontor på Brunnsgatan 2. I arbetet med de nya lokalerna har en strävan mot cirkularitet varit centralt. Tillsammans har Humlegården och Brunswick skapat ...

Läs mer